Volkswagen Golf MK5

Garaż - bolączki mechaniczne, które czasem spotykają nasze Golfy, pytania o płyny eksloatacyjne
#9671
Na dobry początek lektura:

W tym temacie pytamy o kwestie związane z wyborem oleju silnikowego do wszystkich wersji silnikowych

PODSTAWOWE WŁASNOŚCI OLEJÓW

1.Lepkość w 100°C - Odpowiada w przybliżeniu lepkości oleju w normalnych warunkach pracy silnika

2.Wskaźnik lepkości
- Mówi o tym, jak zmienia się lepkość oleju wraz ze zmianami temperatury.

3.Lepkość w ujemnych temperaturach - Mówi o warunkach startu zimowego silnika.

4.Temperatura płynięcia - Temperatura, poniżej której olej ulega zestaleniu.
Kolejną własnością niskotemperaturową charakteryzującą olej silnikowy jest temperatura płynięcia. Jest to najniższa temperatura, w której olej znajduje się na granicy utraty płynności, pozostając nadal cieczą. Nie należy mylić tej wartości z graniczną temperaturą pompowalności. Często spotyka się pojęcie temperatury krzepnięcia oleju. Pojęcie to było stosowane w przeszłości i określało temperaturę, w której olej przechodził w stan stały z utratą wszystkich swoich własności użytkowych. Z praktycznego punktu widzenia parametr ten ma znaczenie przy przechowywaniu oleju i przy manipulacji nim.

5.Temperatura zapłonu - Miara zawartości lotnych składników w oleju.
Temperatura zapłonu jest to najniższa temperatura, przy której w ściśle określonych warunkach następuje zapalenie par oleju od zewnętrznego źródła ognia. Z fizycznego punktu widzenia odpowiada temperaturze, w której prężność par oleju wynos ok. 8 mm Hg. Z chemicznego punktu widzenia mówi ona o obecności w oleju niskowrzących składników, co prowadzić może do ubytków w trakcie jego pracy w silniku. Ubytki w wyniku odparowania prowadzą do zwiększenia ilości powstających nagarów i laków (ze spalonych par oleju), jak i zwiększonej toksyczności spalin. Powyższe rozważania odnoszą się do sytuacji, gdy temperatura zapłonu oleju świeżego jest za niska. Gdy spada temperatura zapłonu oleju już eksploatowanego w silniku, świadczy to jednoznacznie o przedostawaniu się paliwa do oleju. Oleje silnikowe posiadają temperaturę zapłonu pomiędzy 200° C a 250° C.

6.Odparowalność (Noack) - Miara potencjalnych strat oleju przez odparowanie w czasie pracy w silniku.
We współczesnych silnikach podstawowym źródłem strat oleju (po wyeliminowaniu strat poprzez wycieki, uszczelnienia, itp.), są starty przez odparowanie, wynikające z jednej strony z obecności niskowrzących frakcji w oleju, z drugiej zaś z coraz wyższych temperatur, w których pracować musi olej w silniku. Temperatura zapłonu mówi nam tylko o obecności niskowrzących składników oleju, natomiast nic nie mówi o ich ilości. W związku z tym wprowadzono dodatkowe oznaczenie jakości oleju w postaci oznaczania odparowalności wg NOACKA. Praktycznie parametr ten informuje nas o potencjalnych ubytkach oleju, które mogą wystąpić w trakcie eksploatacji oleju w silniku. Im wartość ta jest niższa, tym naturalne straty oleju będą mniejsze.

7.Liczba zasadowa (TBN)
- Określa zdolności myjące i neutralizujące oleju.
Jedną z najważniejszych funkcji oleju w silniku oprócz smarowania jest jego zdolność do utrzymywania silnika w czystości oraz zdolność do neutralizacji kwaśnych produktów spalania, mogących przedostawać się do oleju.
Cechy te nadają olejowi dodatki dyspergująco-myjące. Ilość dodawanych środków dyspergująco-myjących jest uzależniona od klasy jakości oleju, który pragniemy otrzymać. Im wyższa klasa jakościowa oleju, tym więcej dodatków tego typu. Miarą zawartości dodatków dyspergująco-myjących jest liczba zasadowa (powszechnie stosowany jest skrót TBN). Liczba zasadowa wyrażana jest w mg KOH/g. TBN mówi nam również o zdolnościach neutralizacyjnych oleju.
Przyjmuje się następującą zasadę: im większa zawartość siarki w stosowanym paliwie, tym stosowany olej winien mieć wyższą TBN. Oleje silnikowe świeże posiadają TBN w granicach 2,5 mg KOH/g do 15.0 mg KOH/g. W miarę eksploatacji oleju następuje naturalne zużywanie dodatków myjąco-dyspergujących. Konsekwencją tego jest spadek TBN-u. Gdy TBN spadnie poniżej określonej granicy, należy olej wymienić. Zawartość dodatków myjąco-dyspergujących w sposób pośredni jest kontrolowana poprzez oznaczenie tzw. popiołu siarczanowego. Oznaczona jest w ten sposób zawartość metali (wapń, magnez, cynk) wprowadzanych do oleju w postaci dodatków uszlachetniających. Oznaczenie to jest typowe dla oleju świeżego. W oleju już eksploatowanym występuje znacznie więcej metali i pierwiastków pochodzących ze źródeł innych niż dodatki.

Klasyfikacja olejów silnikowych wg jakości API
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek

Klasyfikacja jakościowa OEM Volkswagen
Obrazek



Kilka słów o olejach niskopopiołowych

Konieczność stosowania takich środków smarnych w nowych modelach samochodów wynika z unijnej normy Euro, ograniczającej dopuszczalną emisję substancji szkodliwych spalin. Do najgroźniejszych składników gazów trafiających do atmosfery z układów wydechowych silników spalinowych należą tlenki azotu a także cząstki stałe, czyli sadza zanieczyszczająca powietrze, glebę i wody powierzchniowe. Szkodliwość tego drugiego rodzaju zanieczyszczeń dodatkowo zwiększa fakt, że absorbują one wielopierścieniowe związki aromatyczne, zwane PCA, co jest skrótem od polycyclic aromatic compounds. Substancje te powstają w procesie spalania i mają właściwości rakotwórcze.

Nieprecyzyjne określenie
Nazwa "olej niskopopiołowy" może budzić obawy, że oznaczony nią produkt zawiera jakiś popiół, który albo zapcha filtr, albo na pewno porysuje ważne, dokładnie pasowane części silnika. Trudno się temu dziwić, skoro klienci karmieni są obficie reklamami cudownych własności rozmaitych olejów silnikowych, a brakuje szerokiej i zrozumiałej informacji o ich podstawowych parametrach.
Obrazek

Sprawa jest zaś bardzo prosta. W skład każdego oleju wchodzi pakiet dodatków uszlachetniających, nadających mu wysoką jakość, chroniących przed utlenianiem i działaniem wysokich temperatur, zabezpieczających części silnika przed zużyciem i korozją, zapewniających odpowiednie parametry eksploatacyjne silnika nawet przy znacznie wydłużonych przebiegach miedzy kolejnymi wymianami. Wiadomo, że w bardzo wysokiej temperaturze panującej w cylindrach może ulec spaleniu niewielka ilość oleju silnikowego. Problem stwarzają zwłaszcza niektóre dodatki uszlachetniające, które spalając się, tworzą popiół składający się z nieorganicznych, trudnych do usunięcia osadów i to one, a nie jakiekolwiek składniki oleju, powodują trwałe blokowanie filtrów DPF.
Obrazek

Sadza zatrzymywana w kanalikach filtra ulega w czasie normalnej pracy silnika całkowitemu spaleniu dzięki wysokiej temperaturze spalin (do 600–700°C), nadmiarowi tlenu z powietrza i obecności katalizatorów utleniania. Spalanie to nazywane jest samoregeneracją filtra. Zastosowanie do nowoczesnego silnika olejów silnikowych starej generacji (wysokopopiołowych) powoduje trwałe zablokowanie kanalików filtra i konieczność jego wymiany.

Kryteria przydatności olejów
Do określania, które oleje nadają się do silników z filtrami DPF, a które im zagrażają, służy specjalny test na zawartość tzw. popiołu siarczanowego.
Obrazek

Rozwój produktów low SAPS
Historia niskopopiołowych olejów silnikowych rozpoczęła się w Europie w roku 2005 wraz z wprowadzeniem ograniczenia emisji zanieczyszczeń z układów wydechowych na poziomie Euro 4. Zmusiło to konstruktorów ciężarówek do stosowania systemów recyrkulacji spalin EGR i filtrów cząstek stałych DPF. W ślad za tym producenci olejów silnikowych stanęli przed koniecznością stworzenia zupełnie nowych formulacji, zawierających inne od dotychczas stosowanych dodatki uszlachetniające. Powstałe w ten sposób produkty nie tworzą popiołów w czasie spalania (albo tworzą tylko minimalne ich ilości), więc nie zagrażają blokadą filtrów DPF. W Europie organizacja ACEA stworzyła szereg klas jakości, czyli właściwie norm (ACEA E6, E9, C1, C2, C3 i C4) dla olejów niskopopiołowych. Określają one dopuszczalną zawartość dodatków powodujących niską zawartość popiołu siarczanowego, związków fosforu i związków siarki, co przedstawia załączony wykres. Ze względu na nowatorskie rozwiązania, koszty badań i ochrony patentowej na rynku dostępne były początkowo tylko dwa pakiety dodatków uszlachetniających low SAPS, z których producenci olejów, czyli "blenderzy", mogli produkować niskopopiołowe oleje pod swoimi własnymi nazwami i sprzedawać w swoich opakowaniach.
Obecnie liczba producentów takich pakietów wzrosła do trzech. Oznacza to, że tak naprawdę trzy różne pakiety low SAPS stanowią podstawę produkcji wszystkich dostępnych na rynku olejów niskopopiołowych, różniących się głównie rodzajem zastosowanego oleju bazowego, nazwą oraz opakowaniem.
Początkowo obowiązywała tylko klasa jakości ACEA E6, opisująca wymagania względem olejów niskopopiołowych do bardzo długich przebiegów między wymianami (rzędu 100 tys. km) w silnikach ciężarówek i autobusów. Zastępowały one wcześniejsze oleje silnikowe ACEA E4 o podobnym przeznaczeniu, lecz wysokopopiołowe, czyli charakteryzujące się we wspomnianych testach zawartością do 2% popiołu siarczanowego w olejowo-kwasowej próbce.

W tym sektorze olejowego rynku różne wymagania wielkich producentów samochodów spowodowały utworzenie aż czterech norm od ACEA C1 po C4.

Oleje klasy ACEA C1 o lepkości HT/HS ≥ 2,9 mPa*s zapewniają oszczędność paliwa ≥ 3,0% i są preferowane przez koncern Forda w Europie, a zalecane do silników Diesla Mazdy, Forda i Jaguara.

Oleje klasy ACEA C2 o lepkości HT/HS ≥ 2,9 mPa*s zapewniają oszczędność paliwa ≥ 2,5% i są preferowane przez koncerny Fiat i PSA (Peugeot, Citroën).

Oleje klasy ACEA C3 o lepkości HT/HS ≥ 3,5 mPa*s zapewniają oszczędność paliwa ≥ 1,0%, a są preferowane m.in. przez koncerny BMW, MB, VW.

Oleje klasy ACEA C4 o lepkości HT/HS ≥ 3,5 mPa*s zapewniają oszczędność paliwa ≥ 1,0% (dla klas lepkości SAE xW-30), są preferowane przez koncern Renault-Nissan i firmy montujące jego silniki w swych samochodach
(np. Suzuki).

Dodatkowa ilość olejów do obsługi serwisowej pojawiła się szczególnie w autoryzowanych stacjach obsługi, gdyż producenci samochodów (BMW, Fiat, Ford, GM/Opel, MB, Peugeot, Renault, VW) chcą mieć oleje spełniające wyłącznie ich normy fabryczne, więc blenderzy muszą takie oleje produkować. Najbardziej lubiane przez użytkowników oleje uniwersalne, spełniające wymagania wielu marek, są przez samochodowe koncerny niemile widziane.

Mała porada w kwestii prawidłowego poziomu oleju:
zakres B - prawidłowy poziom oleju
zakres A - dopuszczalny poziom oleju /do załamania, jeśli powyżej załamania zaleca się upuszczenie oleju/
zakres C - dopuszczalny poziom oleju aczkolwiek po jego stwierdzeniu należy niezwłocznie uzupełnić olej do poziomu mieszczącego się w zakresie B /lub warunkowo do A/
Obrazek

źródło: internet
Awatar użytkownika
By CzarnePaliwo -  01 maja 2008, 16:47
 śląskie
#9672
Poradnik olejowy dla silników grupy VAG

Poniższy poradnik jest obecnie w budowie. Po ukończeniu będzie na bieżąco aktualizowany.

Kilka prawd:
- Nic nie zastąpi regularnej i częstej wymiany oleju. Tryby long life pokroju 30 tys. km są niedorzeczne i mają swoje jedynie marketingowe uzasadnienie. Sprawiają, że producent może pochwalić się niskimi kosztami serwisowania samochodu. Do czasu aż ulegnie ten ulegnie awarii...
- Optymalny interwał wymiany oleju to 10 do 12 tys. km, max. 15 tys. dla samochodów pokonujących głównie trasy szybkiego ruchu, ale bez skrajnego obciążenia,
- Miejskie użytkowanie samochodu to w gruncie rzeczy ciężkie warunki pracy. Częste rozruchy oraz krótkie odcinki sprawiają, że olej narażony jest na dylucję paliwem, które nie jest w stanie w tak krótkim czasie odparować. Ponadto olej pozostaje niedogrzany - nie osiąga optymalnej temp. pracy a to wpływa na jego szybsze zużycie,
- Należy stosować oleje o lepkości rekomendowanej przez producenta samochodu, bez względu na to co lał poprzedni właściciel lub my będąc nieświadomi. Stosujemy płukankę aby pozbyć się ew. złogów po poprzednim oleju a następnie wlewamy ten odpowiedni,
- Olej syntetyczny to taki, który zawiera w swoim składzie polialfaolefiny (PAO) lub/oraz estry. Wielu producentów nazywa olejami syntetycznymi produkty, które ani nie zawierają PAO ani estrów - marketing,
- Olej oprócz bazy olejowej składa się także z pakietu dodatków, spośród których wyróżniamy m.in.: dyspregatory, detergenty, modyfikatory tarcia, inhibitory utleniania, dodatki antykorozyjne, depresatory. Ich rola w gotowym produkcie jest bardzo duża.

Kilka mitów:
- Płukanka rozszczelni silnik. Bezpieczne płukanki nie zawierają w składzie rozpuszczalników, które mogłyby uszkodzić jakiekolwiek uszczelnienia silnika,
- Przejście z oleju np. 10w40 na 5w40 spowoduje rozszczelnienie silnika. Bzdura. Za szczelność silnika odpowiedzialne są uszczelniania wobec, których olej silnikowy jest neutralny, a w lepszej klasy olejach bogate pakiety dodatków dbają m.in. o zachowanie uszczelnień w jak najlepszej kondycji.

Jak poruszać się pośród norm VW?

VW 502.00 - stosujemy we wszystkich silnikach benzynowych (MPI, FSI, TSI, TFSI), które serwisowane są wg. stałego interwału maks. 15 tys. km / 1 rok.

VW 505.00 - silniki diesla z lub bez turbosprężarki zasilane pompą rozdzielczą, które serwisowane są wg. stałego interwału maks. 15 tys. km / 1 rok.


VW 505.01
- silniki diesla z pompowtryskiwaczami.


VW 504.00
- wszystkie silniki benzynowe (MPI, FSI, TSI, TFSI), które serwisowane są wg. trybu long life.

VW 507.00 - wszystkie silniki diesla (oprócz V10 i R5!), zasilane pompowtryskiwaczami/ common rail, serwisowane wg. trybu long life.


VW 506.01 - wszystkie silniki diesla zasilane pompowtryskiwaczami, serwisowane w wydłużonych interwałach 30-50 tys. km / 2 lata.

Uwagi odnośnie trybu long life w silnikach benzynowych
Silniki benzynowe VW mogą być serwisowane w stałym trybie wymiany oleju co 15 tys. km / 1 rok lub w trybie long life do 30 tys. km / 2 lat. Nowe samochody mają fabrycznie ustawiony, któryś z tych trybów. Nawet jeśli samochód ma ustawiony tryb long life to można poprosić ASO o przestawienie komputera w tryb regularnego serwisu - nie jest to żaden problem. Nie powoduje utraty gwarancji ani nic z tych rzeczy. W praktyce to przejaw większej troski o silnik.

Nie warto stosować olejów VW 504.00 / VW 507.00 w silnikach benzynowych o stałym interwale wymiany oleju. Ze względu na konieczność jako tako przepracowania do 30 tys. km i ochrony DPF (bo VW 504.00 = VW 507.00) oleje te posiadają obniżoną liczbę zasadową TBN, która odpowiedzialna jest za neutralizację kwaśnych produktów spalania paliwa. W praktyce stosowanie takiego oleju w stałym trybie do 15 tys. km sprawia, że nie wykorzystuje się pełni potencjału ochrony silnika jaka jest możliwa przy stosowaniu VW 502.00.
Ostatnio zmieniony 28 gru 2015, 19:09 przez CzarnePaliwo, łącznie zmieniany 15 razy.
#9673
Kilka zdań o dodatkach uszlachetniających do olejów smarnych.

Czysty olej mineralny, otrzymany bezpośrednio z przerobu ropy naftowej, nie jest w stanie spełnić wszystkich wymaganych od niego funkcji. W związku z tym należy zmodyfikować jego jakość. Do tego celu służą dodatki uszlachetniające do olejów smarowych Są to indywidualne związki chemiczne lub ich mieszaniny o określonej budowie i posiadające działanie zmieniające, uszlachetniające własności użytkowe olejów. Istnieje cala gama typów i rodzajów stosowanych dodatków, wywarzanych przez kilku producentów w świecie. Większość znanych producentów olejów stosuje dodatki od tych samych wytwórców. Dodatki mogą być stosowane bądź to jako komponenty indywidualne, bądź to w postaci wielofunkcyjnych pakietów. Najczęściej stosuje się następujący zestaw dodatków (w odniesieniu do olejów silnikowych):

pakiet jakościowy (zawierający: detergenty, dyspergatory, antyutleniacze. dodatki antykorozyjne, przeciwzużyciowe i inne),
wiskozatory,
depresatory,
ew. dodatki antypienne. Ilość dodatków w olejach silnikowych jest zróżnicowana i zależy od klasy jakości oleju i od klasy lepkości. Im wyższa klasa jakości, tym bardziej udział pakietu jakościowego rośnie. W olejach najżywszej klasy osiąga on poziom nawet do 15% wag.
lość wiskozatorów waha się (w zależności od rodzaj wiskozatora) od jednego do kilku procent. Środki przeciwpienne dodawane są w ilościach rzędu tysięcznych części procenta.

Wyróżnić można trzy zasadnicze grupy dodatków:

- dodatki poprawiające własności już istniejące w oleju. wiskozatary (poprawiające charakterystykę lepkościową oleju oraz wskaźnik lepkości), depresatory (poprawiające własności niskotemperaturowe oleju, temperaturę płynięcia, lepkość w minusowych temperaturach, itp.)
- dodatki wprowadzające nowe własności: detergenty i dyspergetay (poprawiające własności myjące i zdolności neutralizacyjne),
- dodatki chroniące olej przed utratą własności użytkowych w warunkach eksploatacyjnych: antyutleniacze, dodatki anrykororyjne i anryrdzewne itp.

Detergenty i despergatory.
Jest to najważniejsza i największa grupa dodatków uszlachetniających, wnosząca nowe właściwości do oleju. Z chemicznego punktu widzenia detergenty są sulfonianami lub fenolanami wapnia lub magnezu, natomiast dyspergatory są pochodnymi kwasów bursztynoimidowych. Funkcje spełniane w oleju to:
zdolność do utrzymywania silnika w czystości
utrzymywanie wymytych osadów w stanie zdyspergowanym ( rozproszonym w oleju ) aby umożliwić ich oddzielenie na filtrze olejowym.
Miarą obecności detergentów i dyspergatorów w oleju jest TBN (całkowita liczba zasadowa) oraz zawartość metali (Ca, Mg). Ogólnie można powiedzieć, że wyższa klasa jakości oleju wymaga większej zawartości dodatków dyspergujqco-myjacych i tym samym posiada wyższy TBN. Podkreślić należy, że w trakcie eksploatacji następuje “wyczerpanie” zawartości detergentów-dyspergatorów w oleju. Miarą stopnia wyczerpania jest spadek TBN. Stopień spadku TBN jest jednym z kryteriów decydujących o konieczności wymiany oleju.

Dodatki: antykorozyjne antyrdzewne antyutleniajace
Kolejna ważna grupę dodatków stanowią dodatki anrykorazyjne i antyutleniajace. Funkcja, którą spełniają w oleju, jest jednoznacznie określona nazwą. Mają za zadanie zapobiegać przedwczesnemu starzeniu się oleju, jak również przeciwdziałać korozyjnemu oddziaływaniu produktów zużycia oleju na metalowe części silnika.
Istnieje cały szereg związków o skomplikowanej budowie chemicznej spełniających tę funkcję. Najczęściej stosowane są sole cynkowe kwasu dwualkilodwutiofosforowego.

Miarą obecności tych związków w oleju jest:

stopień oddziaływania korozyjnego oleju,
zawartość cynku.
Wiskozatory.

Jest to grupa dodatków odpowiedzialna za charakterystykę lepkościową oleju. Z chemicznego punktu widzenia są to różnego rodzaju związki polimerowe o określonej lepkości i określonym ciężarze cząsteczkowym. Po ich dodaniu do oleju uzyskujemy:

wzrost lepkości kinematycznej oleju,
wzrost wskaźnika lepkości,
często (ale nie przy wszystkich stosowanych polimerach) obniżenie temperatury płynięcia
Podstawową własnością wskazującą na obecność wiskozatora w oleju jest wskaźnik lepkości. Oleje mineralne czyste posiadają ten wskaźnik na poziomie 90-105. Oleje uszlachetnione mają natomiast WL130 i więcej. Im wyższy ten wskaźnik, tym mniejsze są zmiany lepkości oleju wraz z temperaturą.

Depresatory.

Czyste oleje mineralne posiadają temperaturę płynięcia na poziomie –90C do –180C. Celem obniżenia tej temperatury (aby olej nie zakrzepł w warunkach zimowych oraz zachować płynność umożliwiając jego pompowalność) do oleju dodaje się grupę dodatków zwanych depresatorami tj. związki polimerowe. Często zdarza się, że wiskozatory pełnią równocześnie rolę depresatorów. Depreatory obniżają temperaturę płynięcia oleju do poziomu –250C i niżej.

Dodatki przeciwpienieniu.

Bardzo ważna grupą dodatków, aczkolwiek obecną w oleju w minimalnych ilościach, są dodatki przeciwpienne. Są to najczęściej polimery silikonowe zapobiegające skłonności oleju do pienienia.

źródło: internet
#9686
Oleje do silników wysokoprężnych występujących w Mk5
Polecana specyfikacja 5w40 VW 505.01 ACEA C3


5W40

- Amsoil European Car Formula 5w40 Improved ESP https://czarnepaliwo.pl/glowna/199-amso ... -378l.html
- Orlen Platinum MaxExpert C3 5w40 http://www.orlenoil.pl/PL/NaszaOferta/P ... 5W-40.aspx
- Penrite Enviro+ 5w40 https://czarnepaliwo.pl/5w40/12-penrite ... 40-5l.html
- Ravenol VPD 5w40 https://czarnepaliwo.pl/glowna/385-rave ... 40-5l.html
- Ravenol RUP 5w40 https://czarnepaliwo.pl/5w40/356-raveno ... 40-4l.html (szczególnie polecany w przypadku jednostek o podwyższonej mocy)
Ostatnio zmieniony 15 gru 2018, 17:53 przez CzarnePaliwo, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
By Mettenoos -  02 maja 2008, 17:22
 pomorskie
#9688
okresy obsługi QG0 QG1 QG2

QG0 (standardowy okres obsługi)
QG1 (przedłużony okres obsługi) o zmiennej długości okresów obsługi
QG2 (przedłużony okres obsługi) o stałej długości okresów obsługi

Okres obsługi QG0
Co 15 000 km należy wykonać serwis olejowy.
Po upływie roku należy wykonać przegląd roczny, przy czym przegląd roczny zawsze zawiera serwis olejowy.
- Jeśli przed upływem roku osiągnięty zostanie przebieg 15 000 km, trzeba wykonać serwis olejowy.
- Jeżeli przebieg roczny wynosi więcej niż 30 000 km, przegląd roczny należy wykonać nie po roku, lecz po każdych 30 000 km.

Co 2 lata należy wymienić płyn hamulcowy.
Przeglądy
Serwis olejowy
- Wymiana oleju silnikowego, wymiana filtra oleju.
- Sprawdzenie grubości klocków hamulcowych.
- Wyzerowanie wskaźnika obsług serwisowych.
- Spuszczenie wody z filtra paliwa (silnik wysokoprężny, gdy używany jest ekologiczny olej napędowy).
- Odczytanie pamięci błędów wszystkich układów diagnozowalnych.

Przegląd roczny
- Wymiana oleju silnikowego, wymiana filtra oleju.
- Obejrzenie silnika, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Odczytanie pamięci błędów wszystkich układów diagnozowalnych.
- Obejrzenie zespołów poduszek powietrznych (jeśli są w wyposażeniu), czy nie ma zewnętrznych uszkodzeń.
- Sprawdzenie mrozoodporności płynu chłodzącego, szczelności układu chłodzenia, poziomu płynu chłodzącego - w razie potrzeby dolanie.
- Sprawdzenie układu wydechowego, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń, sprawdzenie mocowania.
- Obejrzenie układu hamulcowego, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie grubości okładzin hamulcowych .
- Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, w razie potrzeby dolanie.
- Obejrzenie skrzyni biegów, półosi napędowych i osłon przegubów, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie kanału spływu wody na podszybiu, czy nie jest zabrudzony, w razie potrzeby oczyszczenie.
- Sprawdzenie akumulatora.
- Sprawdzenie osłon przegubów wahaczy, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie luzu, mocowania i osłon przegubów drążków kierowniczych.
- Sprawdzenie głębokości bieżnika i sposobu zużycia opon wraz z kołem zapasowym, sprawdzenie ciśnienia w oponach (wraz z kołem zapasowym), w razie potrzeby skorygowanie.
- Nasmarowanie ograniczników otwarcia drzwi i zamka pokrywy komory silnika.
- Sprawdzenie działania wszystkich włączników, urządzeń elektrycznych, wskaźników i innych elementów obsługowych.
- Sprawdzenie działania wycierania i zmywania szyb względnie także układu zmywania reflektorów, sprawdzenie stanu piór wycieraczek. Ustawienie dysz spryskiwaczy, w razie potrzeby dolanie płynu.
- Wyzerowanie wskaźnika obsług serwisowych.
- Zlanie wody z filtra paliwa (silniki wysokoprężne, gdy jest używane paliwo typu Ekodiesel).
- Zalecana wymiana piór wycieraczek.
- Wykonanie jazdy próbnej, kontrola końcowa.

Co 30 000 km dodatkowo
- Sprawdzenie działania okna dachowego i nasmarowanie szyn prowadzących.
- Sprawdzenie ustawienia świateł, w razie potrzeby wyregulowanie,
- Wymiana filtra paliwa (silniki wysokoprężne), gdy jest używane paliwo typu Ekodiesel.
- Sprawdzenie poziomu oleju w tylnej przekładni głównej (napęd na cztery koła), w razie potrzeby dolanie oleju.
- Wymiana oleju w sprzęgle Haldex (napęd na cztery koła).
- Obejrzenie lakieru nadwozia i powłoki ochronnej podwozia, czy nie ma uszkodzeń.
- Sprawdzenie poziomu oleju w ręcznej skrzyni biegów, w razie potrzeby uzupełnienie.
- Wymiana mikrofiltra lub mikrofiltra z filtrem zapachowym (jeśli występuje).
- Sprawdzenie paska rozrządu (tylko silniki benzynowe) po 90 000 km, potem co 30 000 km.

Co 60 000 km dodatkowo
- Wymiana filtra paliwa (silniki wysokoprężne).
- Wymiana świec zapłonowych.
- Sprawdzenie stanu i napięcia paska wielorowkowego.
- Sprawdzenie poziomu płynu w układzie wspomagania kierownicy.
- Wymiana wkładu filtra powietrza oraz oczyszczenie obudowy.
- Wymiana oleju w sprzęgle Haldex (napęd na cztery koła).
- Sprawdzenie poziomu oleju ATF w automatycznej skrzyni biegów.
- Sprawdzenie poziomu oleju w mechanizmie różnicowym (automatycznej skrzyni biegów), w razie potrzeby uzupełnienie.

Co 90 000 km dodatkowo
- Sprawdzenie paska rozrządu (silniki benzynowe) po 90 000 km, potem co 30 000 km.
- Wymiana paska zębatego i rolki napinacza (tylko silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami).

Co 120 000 km dodatkowo
- Wymiana paska zębatego i rolki kierującej (silniki wysokoprężne oprócz silników z pompowtryskiwaczami).

Co 180 000 km dodatkowo
- Wymiana paska rozrządu (tylko silniki benzynowe 1,8l).

Co 2 lata dodatkowo
- Wymiana płynu hamulcowego (w miarę możliwości wykonanie zlecić podczas przeglądu rocznego).

Co 4 lata dodatkowo
- Wymiana wkładu filtra powietrza oraz oczyszczenie obudowy - w samochodach o przebiegu mniejszym niż 60 000 km w ciągu 4 lat (w miarę możliwości wykonanie zlecić podczas przeglądu rocznego).

Co 5 lat dodatkowo
- Wymiana akumulatora syreny auto-alarmu (w miarę możliwości wykonanie zlecić podczas przeglądu rocznego).

Co 15 lat dodatkowo
- Wymiana pasów bezpieczeństwa wraz z napinaczami oraz zespołów poduszek gazowych. Okres eksploatacji tych elementów jest ograniczony do 15 lat. (W miarę możliwości wykonanie zlecić podczas przeglądu rocznego.)
Wymiana sondy lambda (dotyczy krajów, w których nie ma możliwości tankowania paliwa bezołowiowego)
- Okres wymiany jest zależny od zawartości związków ołowiu w paliwie w odpowiednim kraju.

Zmienny okres obsługi QG1
Określenie okresu obsługi jest zależne od intensywności i warunków eksploatacji samochodu.
Przegląd (inspekcję) się wykonuje według wskazań wskaźnika obsług serwisowych.

Co 2 lata trzeba wymienić płyn hamulcowy.
Wyświetlacz inteligentnego wskaźnika obsług serwisowych zawsze na czas informuje o terminie wykonania przeglądu serwisowego. Samochód trzeba oddać do okresowego przeglądu serwisowego najpóźniej po 2 latach lub po przejechaniu maksimum 30 000 km w przypadku silników benzynowych, maksimum 50 000 km w przypadku 4-cylindrowych silników wysokoprężnych i maksimum 35 000 km w przypadku 6-cy-lindrowych silników wysokoprężnych.

Wskazówka
W samochodach z serwisem przedłużonymi okresami międzyobsługowymi QG1 i QG2 silniki fabrycznie są napełnione olejem według specyfikacji VW 503 00 (silniki benzynowe), VW 506 00 (silniki wysokoprężne oprócz silników z pompowtryskiwaczami) lub VW 506 01 (silniki wysokoprężne).
Aby można było korzystać z przedłużonego okresu obsługi, do napełniania jak i na dolewki koniecznie trzeba stosować tylko i wyłącznie olej silnikowy o podanej wyżej specyfikacji.
Jeśli taki olej nie jest dostępny, obowiązuje okres wymiany 15 000 km lub 1 rok.
W takim przypadku samochód trzeba przekodować na QG2.

Stały okres obsługi QG2
Co 15 000 km należy wykonać serwis olejowy.

Co 2 lata należy wykonać przegląd okresowy (inspekcję), przy czym przegląd okresowy zawsze zawiera serwis olejowy.

- Jeśli przed upływem roku osiągnięty zostanie przebieg 15 000 km, trzeba wykonać serwis olejowy.
- Jeżeli przebieg 30 000 km zostanie osiągnięty przed upływem 2 lat, inspekcję należy wykonać nie po 2 latach, lecz po każdych 30 000 km.

Co 2 lata należy wymienić płyn hamulcowy.
Przeglądy
Serwis olejowy
- Wymiana oleju silnikowego, wymiana filtra oleju.
- Sprawdzenie grubości klocków hamulcowych.
- Wyzerowanie wskaźnika obsług serwisowych.
- Spuszczenie wody z filtra paliwa (silnik wysokoprężny, gdy używany jest ekologiczny olej napędowy).
- Odczytanie pamięci błędów wszystkich układów diagnozowalnych.

Inspekcja
- Wymiana oleju silnikowego, wymiana filtra oleju.
- Obejrzenie silnika, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Odczytanie pamięci błędów wszystkich układów diagnozowalnych.
- Obejrzenie zespołów poduszek powietrznych (jeśli są w wyposażeniu), czy nie ma zewnętrznych uszkodzeń.
- Sprawdzenie mrozoodporności płynu chłodzącego, szczelności układu chłodzenia, poziomu płynu chłodzącego - w razie potrzeby dolanie.
- Sprawdzenie układu wydechowego, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń, sprawdzenie mocowania.
- Obejrzenie układu hamulcowego, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie grubości okładzin hamulcowych .
- Sprawdzenie poziomu płynu hamulcowego, w razie potrzeby dolanie.
- Obejrzenie skrzyni biegów, półosi napędowych i osłon przegubów, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie kanału spływu wody na podszybiu, czy nie jest zabrudzony, w razie potrzeby oczyszczenie.
- Sprawdzenie działania okna dachowego i nasmarowanie szyn prowadzących.
- Sprawdzenie akumulatora.
- Sprawdzenie osłon przegubów wahaczy, czy nie ma nieszczelności i uszkodzeń.
- Sprawdzenie luzu, mocowania i osłon przegubów drążków kierowniczych.
- Sprawdzenie głębokości bieżnika i sposobu zużycia opon wraz z kołem zapasowym, sprawdzenie ciśnienia w oponach (wraz z kołem zapasowym), w razie potrzeby skorygowanie.
- Nasmarowanie ograniczników otwarcia drzwi i zamka pokrywy komory silnika.
- Sprawdzenie działania wszystkich włączników, urządzeń elektrycznych, wskaźników i innych elementów obsługowych.
- Sprawdzenie działania wycierania i zmywania szyb względnie także układu zmywania reflektorów, sprawdzenie stanu piór wycieraczek. Ustawienie dysz spryskiwaczy, w razie potrzeby dolanie płynu.
- Wyzerowanie wskaźnika obsług serwisowych.
- Sprawdzenie ustawienia świateł, w razie potrzeby wyregulowanie.
- Zlanie wody z filtra paliwa (silniki wysokoprężne, gdy jest używane paliwo typu Ekodiesel).
- Sprawdzenie poziomu oleju w tylnej przekładni głównej (napęd na cztery koła), w razie potrzeby dolanie oleju.
- Wymiana oleju w sprzęgle Haldex (napęd na cztery koła).
- Obejrzenie lakieru nadwozia i powłoki ochronnej podwozia, czy nie ma uszkodzeń.
- Sprawdzenie poziomu oleju w ręcznej skrzyni biegów, w razie potrzeby uzupełnienie.
- Wymiana mikrofiltra lub mikrofiltra z filtrem zapachowym (jeśli występuje).
- Sprawdzenie paska zębatego napędu wałka rozrządu (6-cylindrowe silniki wysokoprężne).
- Sprawdzenie paska zębatego napędu wałka rozrządu (4-cylindrowe silniki wysokoprężne) po 90 000 km, potem co 30 000 km.
- Wykonanie jazdy próbnej, kontrola końcowa.

Co 60 000 km dodatkowo
- Wymiana filtra paliwa (silniki wysokoprężne).
- Sprawdzenie stanu i napięcia paska wielorowkowego.
- Wymiana świec zapłonowych.
- Sprawdzenie poziomu płynu w układzie wspomagania kierownicy.
- Wymiana wkładu filtra powietrza oraz oczyszczenie obudowy.
- Wymiana filtra oleju w sprzęgle Haldex (napęd na cztery koła).
- Sprawdzenie poziomu oleju ATF w automatycznej skrzyni biegów.
- Sprawdzenie poziomu oleju w mechanizmie różnicowym (automatycznej skrzyni biegów), w razie potrzeby uzupełnienie.

Co 90 000 km dodatkowo
- Wymiana paska zębatego i rolki napinacza napędu wałka rozrządu (silniki wysokoprężne z pompowtryskiwaczami).
- Sprawdzenie paska zębatego (4-cylin-drowe silniki benzynowe) po 90 000 km, potem co 30 000 km.

Co 120 000 km dodatkowo
- Wymiana paska zębatego i rolki kierującej napędu wałka rozrządu (4-cylindrowe silniki wysokoprężne oprócz silników z pompowtryskiwaczami).
- Wymiana paska zębatego i rolki napinacza (6-cylindrowe silniki benzynowe).
- Wymiana paska zębatego napędu wałka rozrządu (6-cylindrowe silniki wysokoprężne).

Co 180 000 km dodatkowo
- Wymiana paska zębatego napędu wałka rozrządu (silniki benzynowe 1,8l).

Co 2 lata dodatkowo
- Wymiana płynu hamulcowego (o ile to możliwe, wykonanie zlecić przy okazji przeglądu serwisowego).

Co 4 lata dodatkowo
- Wymiana wkładu filtra powietrza i oczyszczenie obudowy - dotyczy samochodów o przebiegu mniejszym niż 60 000 km w ciągu 2 lat.

Co 5 lat dodatkowo
- Wymiana baterii syreny z własnym zasilaniem (o ile to możliwe, wykonanie zlecić przy okazji przeglądu serwisowego).

Co 15 lat dodatkowo
- Wymiana napinaczy pasów bezpieczeństwa wraz z pasami bezpieczeństwa oraz zespołów poduszek powietrznych - koniecznie w stacji obsługi Skoda (o ile to możliwe, wykonanie zlecić przy okazji przeglądu serwisowego).

Wymiana sondy lambda (dotyczy krajów, w których nie ma możliwości tankowania paliwa bezołowiowego)
- Okres wymiany jest zależny od zawartości ołowiu w paliwie w odpowiednim kraju.
Awatar użytkownika
By Ostry -  07 maja 2008, 13:30
 -------
#9744
Powiedzcie co¶ wiêcej o tym Motulu bo te¿ s³ysza³em ¿e jest zajebisty ale jakos chyba ciezko go dostac...
Awatar użytkownika
By racepool -  07 maja 2008, 13:58
 -------
#9745
Wczoraj bylem na przegladzie, zmienili mi z Longlife'a na normalny - co 15kkm, kazalem im zalac najlepszym jaki maja wiec nalali mi Castrol SLX professional poweflow. Slyszalem ze jest lepszy od Edge'a wiec teraz na nim bede smigal.

ps. serwis na longlife wyszedl mi po 27kkm
Awatar użytkownika
By Bruce -  07 maja 2008, 14:06
 mazowieckie
#9749
racepool pisze:ps. serwis na longlife wyszedl mi po 27kkm
Prawidlowo, komp oblicza styl jazdy, service zapala sie wg. wskazania licznika.
Kontrolka moze sie zapalic roznie, przy 15.000 km, przy 20.000km i 30.000 km.
Awatar użytkownika
By racepool -  07 maja 2008, 14:11
 -------
#9751
Bruce pisze:Prawidlowo, komp oblicza styl jazdy, service zapala sie wg. wskazania licznika.
Kontrolka moze sie zapalic roznie, przy 15.000 km, przy 20.000km i 30.000 km.
W rzeczy samej :D
Awatar użytkownika
By Koptys -  09 maja 2008, 18:25
 -------
#9791
BlastX pisze:A czy w wersji bez kompa, tez wyskakuje informacja o serwisie?
Tak.
By Pipen -  11 maja 2008, 8:34
 -------
#9809
w moim poprzedni w³a¶ciciel la³ Castrola Edge, wiêc i ja przy nim pozostanê, a s³yszem o nim du¿o dobrych opinii. Zastanawiam siê tylko, czy nie wymienia³ za czêsto (co 10 kkm) co te¿ mi poleca³, chocia¿ w sumie na pewno silnikowi to nie zaszkodzi
Awatar użytkownika
By PotaS -  12 maja 2008, 16:56
 warmińsko-mazurskie
#9841
Ostry pisze:Powiedzcie co¶ wiêcej o tym Motulu bo te¿ s³ysza³em ¿e jest zajebisty ale jakos chyba ciezko go dostac...
http://www.motul-oleje.pl/

Osobi¶cie lejê Motul specific 504.00-507.00 .
Awatar użytkownika
By MATI709 -  26 sie 2008, 13:00
 -------
#11707
podpinam siê pod temat :
-czeka mnie wymiana oleju ostatni jakim by³ zalany to ELF EXCELLIUM LDX 5W40 lac go dalej czy wymienic na inny.
Awatar użytkownika
By krz_p -  26 sie 2008, 17:00
 wielkopolskie
#11715
MATI709 pisze:podpinam siê pod temat :
-czeka mnie wymiana oleju ostatni jakim by³ zalany to ELF EXCELLIUM LDX 5W40 lac go dalej czy wymienic na inny.
najpierw podaj jaki masz silnik
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 152