Volkswagen Golf MK5

Usterki, awarie i problemy związane z elektroniką i elektryką (oświetlenie, żarówki, liczniki, alarmy, sterowniki itp...)
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  21 mar 2008, 15:42
 -------
#8481
Witam wszystkich.

Bardzo interesuje mnie sposób w jaki Centralny Modu³ Elektr. steruje intensywno¶ci± ¶wiecenia poszczególnych ¿arówek o¶wietlenia zewnêtrznego i wewnêtrznego.
Wed³ug moich obserwacji wynika, ¿e ma tu miejsce tzw. "regulacja wype³nieniem". Dzia³a to mniej wiêcej tak, ¿e na przewód + ka¿dego z obwodów o¶wietlenia niezale¿nie, podawany jest przebieg zbli¿ony do prostok±tnego, którego wype³nienie (czyli czas podania napiêcia, w stos. do czasu kiedy go nie ma) jest zmienne, co powoduje ja¶niejsze, b±d¼ ciemniejsze ¶wiecenie ¿arówki (zmienia siê pr±d skuteczny dostarczany do odbiornika).

Nie wiem, czy w moim VW Golf 5 jest tak naprawdê, jednak za moj± teori± przemawia³by fakt, ¿e pod³±czenie (bez ingerencji w ustawienia komputera) np. przetwornika ¶wiate³ xenonowych powoduje jego migotanie, które mo¿na wyeliminowaæ np. stosuj±c znany obecnie z Allegro s³ynny "Warning Canceler", który to nie jest niczym innym jak kondensatorem elektrolitycznym du¿ej pojemno¶ci (na obudowie tego cuda pisze nawet wyra¼nie "CAPACITOR").
Jak powszechnie wiadomo w obwodzie zasilania pr±dem zmiennym do³±czenie równolegle z odbiornikiem pr±du (np. ¿arówk±) kondensatora powoduje jego cykliczne ³adowanie i roz³adowywanie siê zgodnie ze sta³± czasow±, która jest zale¿na miêdzy innymi od jego pojemno¶ci i pr±du pobieranego przez odbiornik. W przypadku zasilania generatora xenonów, kondensator powoduje efekt wyg³adzenia napiêcia zmiennego (w chwili zaniku napiecia kondensator roz³adowuje siê uzupe³niaj±c brakuj±ce zasilanie) dostarczanego przez uk³ady sterowania do zasilania o¶wietlenia, a tym samym miganie znika.
Dodatkowo zastosowanie w obwodzie zasilania xenonów kondensatora powoduje "u¶pienie" kontroli przepalenia ¿arówki. Moim zdaniem dzieje siê tak dlatego, ¿e przy za³o¿eniu sterowania o¶wietleniem przy pomocy zmian wype³nienia przebiegu zmiennego pobór pr±du z obwodu (a tym samym prawid³owe ¶wiecenie ¿arówki) jest kontrolowany wy³±cznie w momencie podawania napiêcia, a nie w sposób ci±g³y.
Tak wiêc "magiczny" kondensator w obwodzie w momencie pojawienia siê napiêcia ³aduje siê, a tym samym pobiera stosunkowo wysoki pr±d (który zmierzony przez uk³ady kontroli modu³u elektrycznego symuluje poprawne obci±¿enie obwodu) mimo, ¿e prawdziwy odbiornik (czyli w tym przypadku przetwornica xenonów lub ¿arówka z diodami LED zamiast tradycyjnej) pobiera o wiele za ma³o pr±du, ni¿ ten uznany za poprawny.

Przepraszam za moje przyd³ugawe wywody, mam nadziejê ¿e kto¶ mnie poprawi, je¶li siê mylê.

Pozdrawiam !
Awatar użytkownika
By maluszek -  21 mar 2008, 17:23
 mazowieckie
#8484
mnie te¿ siê wydaje, ¿e tak jest. ale nie mia³em jak tego sprawdziæ empirycznie, a dostêpu do schematów i kodu sterownika niestety jeszcze nie mam.

jak masz dostep do oscyloskopu, to sobie pod³±cz i poogl±daj przebiegi.
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  21 mar 2008, 21:42
 -------
#8491
No tak w³a¶nie trzeba by by³o zrobiæ, pod³±czyæ oscyloskop :D
Trochê to trudne w mojej sytuacji, ale jaknajbardziej wykonalne.
Dam znaæ jak to sprawdzê.

Bardzo dziêkujê koledze "maluszek", szczerze mówi±c w³a¶nie najbardziej liczy³em na jego wypowied¼ :)
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  29 mar 2008, 21:19
 -------
#8884
Wprawdzie nie bardzo mia³em jak zawlec do gara¿u oscyloskop, ale przeprowadzi³em kilka prób "oszukiwania" centralnej elektryki w kwesti przepalonej ¿arówki postojowej (³atwy dostêp w miarê od strony prawego reflektora).

Wykona³em nastêpuj±ce eksperymenty:
1. Równolegle z ¿arówk± LED pod³±czy³em kolejno kondensatory: 47uF, 100uF, 220uF, 1000uF, 2200uF i 4700uF (kondensatory mia³y w szeregu rezystor 30 Ohm, w celu ograniczenia pr±du ³adowania) - efekt niestety ¿aden, komputer nadal sygnalizowa³ awariê o¶wetlenia :cry: .

2. Równolegle z t± sam± "¿arówk±" LED pod³±czaj±c rezystory o ró¿nej warto¶ci, doszed³em do granicy kiedy centralna elektryka uzna³a obci±¿enie obwodu prawej postojówki za poprawne. Sta³o siê to przy rezystancji 100 Ohm. W charakterze obci±¿enia zastosowa³em rezystor drutowo ceramiczny z bezpiecznikiem RACT25.
Wszystko by³oby fajnie tyle tylko, jak mo¿na ³atwo obliczyæ, nawet przy tak niewielkim pr±dzie p³yn±cym w obwodzie (120mA) wydziela siê pewna ilo¶æ ciep³a, której na d³u¿sz± metê (RxIxIxt) nie da siê pomin±æ.

Nie wiem gdzie pope³ni³em b³±d stosuj±c kondensatory, na grupach dyskusyjnych mówi siê o pojemno¶ciach rzêdu 1000uF, a mo¿e trzeba by zastosowaæ o wiele ni¿sze warto¶ci <47uF ?

Tak wiêc proszê o jakie¶ inne ni¿ moje pomys³y co do zrobienia "warning cancelera", który nie grza³ by siê jak standardowa ¿arówka 5W.
By emiter -  29 mar 2008, 21:38
 łódzkie
#8885
slawekjurek pisze:Wprawdzie nie bardzo mia³em jak zawlec do gara¿u oscyloskop, ale przeprowadzi³em kilka prób "oszukiwania" centralnej elektryki w kwesti przepalonej ¿arówki postojowej (³atwy dostêp w miarê od strony prawego reflektora).

Wykona³em nastêpuj±ce eksperymenty:
1. Równolegle z ¿arówk± LED pod³±czy³em kolejno kondensatory: 47uF, 100uF, 220uF, 1000uF, 2200uF i 4700uF (kondensatory mia³y w szeregu rezystor 30 Ohm, w celu ograniczenia pr±du ³adowania) - efekt niestety ¿aden, komputer nadal sygnalizowa³ awariê o¶wetlenia :cry: .

2. Równolegle z t± sam± "¿arówk±" LED pod³±czaj±c rezystory o ró¿nej warto¶ci, doszed³em do granicy kiedy centralna elektryka uzna³a obci±¿enie obwodu prawej postojówki za poprawne. Sta³o siê to przy rezystancji 100 Ohm. W charakterze obci±¿enia zastosowa³em rezystor drutowo ceramiczny z bezpiecznikiem RACT25.
Wszystko by³oby fajnie tyle tylko, jak mo¿na ³atwo obliczyæ, nawet przy tak niewielkim pr±dzie p³yn±cym w obwodzie (120mA) wydziela siê pewna ilo¶æ ciep³a, której na d³u¿sz± metê (RxIxIxt) nie da siê pomin±æ.

Nie wiem gdzie pope³ni³em b³±d stosuj±c kondensatory, na grupach dyskusyjnych mówi siê o pojemno¶ciach rzêdu 1000uF, a mo¿e trzeba by zastosowaæ o wiele ni¿sze warto¶ci <47uF ?

Tak wiêc proszê o jakie¶ inne ni¿ moje pomys³y co do zrobienia "warning cancelera", który nie grza³ by siê jak standardowa ¿arówka 5W.
W temacie "oszukiwania" centralnej elektryki w kwesti przepalonej ¿arówki postojowej (przedniej) wystarczy zmieniæ kodowanie kontrolera elektryki, bajt 19 bit 1 ustawiæ na 0 (odznaczyæ) i po problemie przy zmianie na pozycje LED.
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  29 mar 2008, 21:51
 -------
#8888
Tak, tak, to wiem doskonale. Mo¿na tak¿e zmieniæ intensywno¶æ ¶wiecenia ¿arówek w wiêkszo¶ci obwodów i tak dalej, itp. Problem w tym, ¿e od kilku tygodni poszukujê "odwa¿nego", który podj±³ by siê pod³±czenia VAG-COM'a i przeprogramowania tego "piekielnego" ustrojstwa (czyt. komputera w VW Golf 5) :wink:

:idea: Po za tym moje "eksperymenty" z tzw. "warning cancelerem" mia³y przy okazji wyja¶niæ sposób sterowania obwodami o¶wietlenia przez elektronikê samochodu (czyt. pierwszy post tego w±tku).

Jeszcze jedno, gwoli t³umaczenia - nie zawsze dobrze jest kombinowaæ VAG-COMem w fabrycznie nowym i na gwarancji samochodzie. Oszukiwacze kompa zawsze mo¿na zdj±æ przed np. napraw± gwarancyjn±, tudzie¿ obowi±zkowym przegl±dem, a przeprogramowywaæ komputer raczej ciê¿ko za ka¿dym razem, nie maj±c sta³ego dostepu do VAG-COMa.
By emiter -  30 mar 2008, 9:38
 łódzkie
#8902
slawekjurek pisze:Tak, tak, to wiem doskonale. Mo¿na tak¿e zmieniæ intensywno¶æ ¶wiecenia ¿arówek w wiêkszo¶ci obwodów i tak dalej, itp. Problem w tym, ¿e od kilku tygodni poszukujê "odwa¿nego", który podj±³ by siê pod³±czenia VAG-COM'a i przeprogramowania tego "piekielnego" ustrojstwa (czyt. komputera w VW Golf 5) :wink:

:idea: Po za tym moje "eksperymenty" z tzw. "warning cancelerem" mia³y przy okazji wyja¶niæ sposób sterowania obwodami o¶wietlenia przez elektronikê samochodu (czyt. pierwszy post tego w±tku).

Jeszcze jedno, gwoli t³umaczenia - nie zawsze dobrze jest kombinowaæ VAG-COMem w fabrycznie nowym i na gwarancji samochodzie. Oszukiwacze kompa zawsze mo¿na zdj±æ przed np. napraw± gwarancyjn±, tudzie¿ obowi±zkowym przegl±dem, a przeprogramowywaæ komputer raczej ciê¿ko za ka¿dym razem, nie maj±c sta³ego dostepu do VAG-COMa.
Je¶li potrzebujesz nie ma wiekszego problemu, tylko ¿e ja jestem z £odzi, kabelek mam i moge pomóc. Czasem bywam w Ko³obrzegu i bardzo rzadko w trójmie¶cie. Dotyka³em siê do kompa w swoim aucie i nadal dzia³a :D
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  30 mar 2008, 20:35
 -------
#8943
Dziêkujê za pomoc, bêdê pamiêta³ :)
Niestety ja jestem ze ¶l±ska, choæ nie wykluczone, ¿e bêdê przeje¿d¿a³ za jaki¶ czas przez £ód¼.

Pozdrawiam i jeszcze raz dziêki :)
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  02 kwie 2008, 9:41
 -------
#9081
W temacie "oszukiwania" centralnej elektryki w kwesti przepalonej ¿arówki postojowej (przedniej) wystarczy zmieniæ kodowanie kontrolera elektryki, bajt 19 bit 1 ustawiæ na 0 (odznaczyæ) i po problemie przy zmianie na pozycje LED.
Dorwa³em wreszcie "fachmana" z VAG-COMem i ustawi³em kodowanie tak:
Byte 18 bity od 0 do 7 ustawi³em na 0
Byte 19 bity od 0 do 3 ustawi³em na 0
Byte 2 bit 2 ustawi³em na 0

...i jakie by³o moje zdziwienie, kiedy siê okaza³o, ¿e dok³adnie nic siê nie zmieni³o :!::!::!: tzn. MFA dalej raportuje b³êdy przepalonej ¿arówki (testowa³em na prawej przedniej postojowej), nadal pojawia siê ¿ó³ta ikonka sygnalizacyjna, oraz nadal do pamiêci modu³u centralnej elektryki wpisywane s± b³êdy.
Czyli totalna kicha...

Dodam, ¿e przed zmian± ustawieñ, jak i po niej skasowa³em VAG-COMem wszystkie b³êdy. Operacjê z przekodowywaniem powtarza³em ze 3 razy, sprawdzaj±c za ka¿dym razem, czy komputerek zapamiêtuje zmiany i niby wszystko by³o ok, poza tym, ¿e nie przynios³o to ¿adnych efektów :cry:

Pytanie zw³aszcza do kolegi maluszek - co robiê nie tak :?:
Awatar użytkownika
By maluszek -  03 kwie 2008, 1:24
 mazowieckie
#9105
slawekjurek pisze:Byte 18 bity od 0 do 7 ustawi³em na 0
Byte 19 bity od 0 do 3 ustawi³em na 0
Byte 2 bit 2 ustawi³em na 0
Trochê to dziwne, bo sam my¶la³em, ¿e wystarczy wyczy¶ciæ te bity.

Co siê stanie jak wy³±czysz tylko Bit 1 Bajtu 19 (przednie postojowe), a reszte zostawisz w³±czone?

Mo¿e Bit 2 Bajtu 2 za³±cza selektywne wybieranie kontroli ¿arówek, a jak jest wy³±czony to podstawowy zestaw jest monitorowany? Te opisy s± czasami strasznie myl±ce.

Jaki jest cel tego ca³ego æwiczenia?
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  03 kwie 2008, 7:57
 -------
#9106
Co siê stanie jak wy³±czysz tylko Bit 1 Bajtu 19 (przednie postojowe), a reszte zostawisz w³±czone?
To bêde musia³ sprawdziæ przy nastêpnej okazji zabawy z VAG-COMem.
W ka¿dym razie dam znaæ, jaki wynik.
Mo¿e Bit 2 Bajtu 2 za³±cza selektywne wybieranie kontroli ¿arówek, a jak jest wy³±czony to podstawowy zestaw jest monitorowany?
Sprawdza³em ustawienie tego bitu i zmienia³em go raz na 0, raz na 1, przy wyzerowanych bajtach 18 i 19 - niestety nadal kompletnie to niczego nie zmienia³o.
Te opisy s± czasami strasznie myl±ce.
Zdajê sobie z tego sprawê, ale i tak frapuje mnie ró¿nica w opisach bajtu 19. Bit 3 jest tam oznaczony jako "Diagnosis Rear Parking Lights", podczas gdy inne bity w tym bajcie, oraz wszystkie z bajtu 18 maj± opis "Cold Diagnosis...". Mo¿e tu jest jaki¶ haczyk ?
Jaki jest cel tego ca³ego æwiczenia?
Celem jest instalacja diod LED bia³ych zamiast ¿arówek w pod¶wietleniu tablicy rejestracyjnej i jako ¶wiat³a postojowe (pozycyjne) oraz umo¿liwienie "na przysz³o¶æ" zainstalowania lamp/reflektorów/¿arówek LED w reszcie o¶wietlenia zewnêtrznego (z wyj±tkiem miajnia i drogowych rzecz jasna :) ).

Tylko bardzo proszê kolegów o nie rozwijanie tematu homologoacji w tym w±tku.
Awatar użytkownika
By maluszek -  03 kwie 2008, 16:52
 mazowieckie
#9117
slawekjurek pisze:Zdajê sobie z tego sprawê, ale i tak frapuje mnie ró¿nica w opisach bajtu 19. Bit 3 jest tam oznaczony jako "Diagnosis Rear Parking Lights", podczas gdy inne bity w tym bajcie, oraz wszystkie z bajtu 18 maj± opis "Cold Diagnosis...". Mo¿e tu jest jaki¶ haczyk ?
Mnie siê wydaje, ¿e ró¿nica w Cold i nie-cold (bajt 19 bit 3) polega na tym, ¿e Cold mierzy pobór pr±du, a nie-cold powoduje to s³ynne migotanie lamp diodowych przy uruchamianiu samochodu. Jak znajdê chwilê czasu przez weekend to spróbujê siê tym pobawiæ na tyle, ¿eby na to pytanie odpowiedzieæ.
Awatar użytkownika
By slawekjurek -  09 kwie 2008, 10:23
 -------
#9204
Znalaz³em ostatnio na anglojêzycznym forum opis przeróbki tylnych ¶wiate³ w Golfie MK5 na LEDy - co jak wiadomo wi±¿e siê z zablokowaniem "b³êdu przepalonej ¿arówki" w komputerze.
Poniewa¿ mój angielski jest taki sobie, prosi³bym kolegów "uczonych w pi¶mie" :wink: ¿eby rzucili okiem na ten tekst i dali cynk, o co w tym tak naprawdê chodzi.

Tyle co ja zd±¿y³em wywnioskowaæ, to blokowanie tego b³êdu jest utrudnione w niektórych modelach Golfa z powodu b³êdów w oprogramowaniu (brak reakcji na ustawienie okre¶lonych bitów w Centralnej Elektryce) - ale w moim przypadku to chyba nie ma zastosowania,bo mój samochodzik ma miesi±c i zosta³ wyprodukowany na pocz±tku 2008r., powinien mieæ wiêc ju¿ nowe poprawione oprogramowanie.
W tym w±tku panowie sugeruj± obej¶cie problemu, przez ustawienie "magicznej" sekwencji bitów w kilku powszechnie znanych bajtach Centralnej Elektryki oraz przez modyfikacje okablowania pod³±czenia tylnych lamp. Choæ szczerze mówi±c nie bardzo wierzê w pozytywne efekty tych pomys³ów :(

podajê link do w±tku:
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3358144