Siemaneczko,
wrzucam garść najważniejszych informacji, z mojej pracy dyplomowej pt: "ANALIZA METALOGRAFICZNA ZNISZCZENIA ŁOŻYSKA ŚLIZGOWEGO". Oczywiście chodzi o panewki z silników BXE/BLS, które otrzymałem m.in. od użytkowników tego forum, za co dziękuję.
Panewka nr 1- nowa (zamiennik), 0km
Panewka nr 11 - używana, 60 tys km
Panewka nr 4 - używana, 240 tys km
1. Badania twardości
Każda panewka składa się z płaszcza stalowego oraz stopu łożyskowego (ten się łuszczy). Stop łożyskowy nowej panewki nr 1 jest o 38% twardszy niż panewki nr 11, oraz 45% twardszy niż panewki nr 4.
2. Badania mikroskopowe
Struktura przypomina budowę brązu cynowo-ołowiowego. Ciemne struktury są rozmieszczone równomiernie na jasnym tle. Może to być roztwór stały dodatków stopowych takich jak cyna, nikiel, srebro z miedzią.
Na obrazie powiększonym nr 4 widoczne jest główne pęknięcie materiału na całej obserwowanej szerokości oraz mniejsze pęknięcia w całej objętości materiału.
Na obrazie nr 5 występują pęknięcia warstwy ślizgowej na całej obserwowanej szerokości. Może to być obszar, który podczas dalszej eksploatacji byłby szczególnie narażony na oderwanie.
Widoczne jest poprzeczne pęknięcie. Jego początek mógł mieć miejsce w materiale, który uległ oderwaniu lub w miejscu obserwowanym na obrazie. Pęknięcie prawdopodobnie może się przyczynić do oderwania kolejnej partii materiału w przypadku dalszej eksploatacji.
Na obrazie nr 4 widoczne jest pęknięcie warstwy ślizgowej występujące pod granicą łączenia obu warstw. Występuje także duży ubytek materiału w okolicy pęknięcia.
Wnioski:
-za ubytek materiału odpowiedzialne są procesy zmęczeniowe, uwidocznione jako pęknięcia w zależności od materiału, na granicy łączenia warstw lub postępujące stopniowo od powierzchni zewnętrznej stopu łożyskowego,
- dominującym procesem niszczenia nie jest zużycie poprzez tarcie,
- na uszkodzenia warstwy ślizgowej nie wpływają w istotny sposób zjawiska wywoływane odkształceniem plastycznym,
- panewki stosowane obecnie jako oryginalne zamienniki są wykonane z innych materiałów (stopy łożyskowe na bazie miedzi – brązy), niż badane panewki wymontowane z silników z określonymi przebiegami eksploatacyjnymi, gdzie stosowano jako stopy łożyskowe materiały na bazie aluminium,
- obecnie stosowany materiał stopu łożyskowego jest zdecydowanie twardszy od materiałów stosowanych we wcześniejszych latach produkcji