cyprianmeister pisze:Ja nawet przesadnie dbam i robi³em tylko tak jak w instrukcji kazali ... do 1000 Km nie przkraczaæ x-obrotów i x-prêdko¶ci do 1500 Km y-prêdko¶ci i obrotów w potem je¼dziæ normalnie ... ja z natury kto¶ powie stosuje PSJ ... bo nie przekraczam raczej 3000 rpm.
no wlasnie , na pewno u mnie w instrukcji bedzie ale juz teraz jestem ciekaw , mozesz podac ile obrotow i jakie predkosci zamiast tych X-ów co podales
? bo to ten sam silnik mamy..
aha no i moze jestem lamerem ale co to jest PSJ
?
ak je¼dziæ TDi i o czym nale¿y pamiêtaæ i co nale¿y wiedzieæ
1. Dbaj o dobry olej w silniku
2. Wymieniaj olej zgodnie z zaleceniami serwisowymi (na ogó³ co 15 tys. km)
jednak w przypadku ostrej jazdy wymiana powinna byæ skrócona do 10 tys. km
3. W mrozy odpalaj samochód zawsze po zga¶niêciu kontrolki ¶wiec ¿arowych,
w przypadku bardzo du¿ych mrozów mo¿esz dwu, trzy-krotnie powtórzyæ proces
grzania ¶wiec, na pewno to nie zaszkodzi, a u³atwi rozruch.
4. Dbaj w zimê o dobrze na³adowany akumulator
5. Po odpaleniu silnika unikaj ostrej jazdy z du¿ymi przy¶pieszeniami.
6. Przed rozpoczêciem ostrej jazdy zawsze rozgrzej swojego diesla do
temperatury roboczej
7. Temperatura pracy TDi zawsze powinna oscylowac w okolicach 90st.C, nie
zale¿nie czy zima czy lato. Tu¿ po osi±gniêciu 90st.C na wska¼niku temp.
wody, nale¿y oczekaæ jeszcze chwilê poprzez w miarê spokojna jazdê ¿ olej
osi±gnie w³a¶ciw± temp. pracê .
8. Po zakoñczeniu ostrej jazdy z du¿ymi prêdko¶ciami obrotowymi silnika
poczekaj na wyhamowani i ostygniêcie turbiny, która jest bardzo wra¿liwa na
brak smarowania
9. Nigdy nie ga¶ od razu silnika po zakoñczeniu ostrej jazdy poczekaj - parê
minut.
10. Unikaæ nale¿y jak ognia czêstego
PSJ (czyli Piz....aty Stylu Jazdy) ;
Na czym to polega i czym szkodzi - prosta odpowied¼ jak ruszasz powoli
prawie bez gazu, zmieniasz szybko biegi przy 2000obr. nie dajesz silnikowi
osi±gn±æ swojego momentu obr. ani mocy i je¼dzisz czesto na 5biegu 60km/h po
mie¶cie unikaj±c przy¶pieszeñ to znaczy ¿e uprawiasz PSJ. Czym to szkodzi?-
Niespalona sadza ze spalin zapieka siê w kierowniczkach powietrza w turbinie
zmiennej geometrii. Nie jest korygowane ci¶nienie turbina pompuje absurdalne
ci¶nienia co komputer odczytuje jako b³êdne i przechodzi w tryb pracy
awaryjnej co siê objawia spadkiem mocy. Najlepiej je¼dziæ stosuj±c siê do
punktu 18 wyrabiaj±c sobie przy tym w³asn± taktykê na czas zmiany biegów. i
od czasu do czasu trzeba przycisn±æ silniczek ka¿de TDi musi wnêtrzno¶ci
przewietrzyæ.
11. TDi poddany chiptuningowi nie traci na swojej u¿yteczno¶ci i ¿ywotno¶ci
po warunkiem zastosowania siê do wszystkich powy¿szych zasad.
12. Ka¿de TDi zu¿ywa olej - jedne silniki go bior± wiêcej drugie mniej. Nie
powinno nas to martwiæ do momentu w którym silnik zaczyna pobieraæ wiêcej
ni¿ 1litr miêdzy wymianami.
13. Olej tu¿ po wymianie robi siê ciemny (czarny) to normalne w TDi
14. Czêsto dbaj (wymieniaj) filtr powietrza kosztuje nie wiele a za to ma
wp³yw na trwa³o¶æ wielu elementów osprzêtu silnika.
15. Dbaj o to aby nie by³ niczym zak³ócony nawiew na intercooler (w skrócie
IC) czyli ch³odnicê powietrza do³adowuj±cego znajduj±cy siê najczê¶ciej tu¿
przed przednim prawym ko³em.
16. Zastosowanie sto¿kowych filtrów powietrza oraz wk³adek nas±czanych
olejem mo¿e (ale nie musi) skróciæ ¿ywotno¶æ przep³ywomierza - lepiej
czêsciej wymieniaæ filtr papierowy
17. Dbaj o sprzêg³o - bo kosztuje trochê $$
18. Nie przy¶pieszaj ze zbyt niskich obrotów i nie ci±gnij diesla do
odciêcia - dowiedz siê przy jakich obrotach uzyskujesz max moment obrotowy i
moc - i najlepiej aby wskazówka obrotomierza porusza³a siê pomiêdzy tymi
zakresami .
19. Ka¿de TDi od czasu do czasu lubi pu¶ciæ czarnego dymka - nie nale¿y siê
tym martwiæ chyba ¿e dzieje siê to zbyt czêsto i zostawiasz za sob± czarn±
zas³onê dymn±
20. Ka¿dy diesel kiedy¶ siê zepsuje tylko od Ciebie zale¿y kiedy to bêdzie
W instrukcji jest ¿eby przez pierwsze 1000 Km nie przekraczaæ 3/4 zakresu obrotu i unikaæ max prêdko¶ci a od 1000 - 1500 stopniowo auto przyzwyczajac do tego