Volkswagen Golf MK5

Tematy techniczne związane z konstrukcją Golfa GTI (Pirelli, Edition30) oraz R32
By marchewa -  19 wrz 2016, 17:14
 mazowieckie
#239464
Pozwolę sobie odkopać temat, jako że właśnie jestem po generalnym przeglądzie układu chłodzenia.

Miałem problem z wolno rozgrzewającym się silnikiem, początkowo wymieniłem dwa mniejsze termostaty nr 4e0 121 113 (jeden dodatkowy ze względu na DSG), ale to nie wiele pomogło. Stwierdziłem że nie będę się z tym paprał i wymienię wszystkie potencjalne przyczyny za jednym razem, więc wymieniłem dwa czujniki temperatury (oba takie same 06a 919 501) oraz główny termostat 06f 121 111f . Po wymianie silnik rozgrzewa się do licznikowych 90*C na odcinku 4-5km przy bardzo delikatnej jeździe (a przy takiej jeździe DSG zmienia bieg przy 1,5tyś obr :roll: )

W przypadku małych termostatów można pokusić się o zamienniki bo są one rozbieralne, wiec jest możliwość wyjęcia wkładu, wrzucenia do podgrzewanej wody i sprawdzenia przy jakiej temp się otwiera. Ja kupiłem firmy vernet za około 50zł/szt

Jeśli chodzi o czujniki temp. to odradzam ASO bo mi krzykneli za nie 170zł/szt, a w hurtowaniach oryginalne można dostać za ~20 zł (nie wiem skąd ta ogromna rozbieżność).

Co do głównego termostatu to na pierwszy montaż idzie Behr-Mahle. Kupilem termostat Mahle (nr TI 6 87) i się okazało się w środku jest prawdopodobnie ori bo miał wytarte miejsca w których na oryginalnym są numery VAG. Koszt mniej niż 100 zł.

Reasumując koszt całego kompletu wynosi poniżej 250 zł więc uważam że nie warto się bawić w robotę na raty i spuszczać parę razy płyn chłodniczego tylko zrobić raz a porządnie.

Do wymiany termostatu głównego polecam zrzucić kolektor dolotowy bo wtedy jest dużo lepszy dostęp i nie trzeba demontować alternatora a przy okazji można wyczyścić kanały w głowicach

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
By rafal92pl -  19 wrz 2016, 20:16
 małopolskie
#239474
dzięki za info kolega miał właśnie taki problem że padl mu głowny termostat i długo auto dogrzewało a jak jechał z górki to spadała temp poniżej 90 stopni . teraz pytanie o de mnie ja mam MFA+ na którym pokazuje mi tem wody ze nidy nie do chodzi do 90 a na normalnym wskaźniku jest 90 czy też mam problem z termostatem czy normalnie zawsze tak pokazuje .
bo kolega mówi że po wymianie pokazywało mu nawet delikatnie ponad 90 na oryginalnym wskaźniku :)
By golfer_1984 -  19 wrz 2016, 21:32
 podkarpackie
#239491
rafal92pl pisze:dzięki za info kolega miał właśnie taki problem że padl mu głowny termostat i długo auto dogrzewało a jak jechał z górki to spadała temp poniżej 90 stopni . teraz pytanie o de mnie ja mam MFA+ na którym pokazuje mi tem wody ze nidy nie do chodzi do 90 a na normalnym wskaźniku jest 90 czy też mam problem z termostatem czy normalnie zawsze tak pokazuje .
bo kolega mówi że po wymianie pokazywało mu nawet delikatnie ponad 90 na oryginalnym wskaźniku :)
Ile ci pokazuje na MFA+ tej temp. i gdzie bo ja tego nie mam. Mi na zegarach pokazywało 90 a w rzeczywistości było 78-83, dopiero po zmianie na nowy termostat i po założeniu POLAR FISA pokazuje 92-95 stopni
Awatar użytkownika
By MrNazarinho -  19 wrz 2016, 22:24
 spoza Polski
#239495
Potwierdzam,

przy 2ch (przy chłodnicy oraz na bloku) termostatach sprawnych temp. w vcds (polar fis) oscyluje się ponad 90 stopni. Mi zawsze około 95.
Awatar użytkownika
By miodek89 -  19 wrz 2016, 23:39
 mazowieckie
#239497
Panowie to teraz ja zadam pytanie.

Dzisiaj o 23 wracałem do domu (30km) temperatura na dworze około 5-6 stopni. Auto stało długo i silnik był zimny.

Jadac około 90-100km/h przy ustawionym ogrzewaniu na 22 stopnie (pokrętło ustawione na srodrk) i dmuchawa na 1 pozycje auto nie mogło dobić do 90 stopni na wyświetlaczu. Waha się w granicach 70-80 stopni.. Jak wyłącze dmuchawe trochę jest lepiej, ale nadal nie rozgrzewa się.. A jak wyłącze ogrzewanie złapie przez chwilę 90 stopni i znowu spads do tych 70-80 stopni..

W dzień jak jest temperatura powietrza 15 stopni i wyżej cały czas ładnie trzyma te 90 stopni.

Czy oznacza to, że mam do wymiany termostat? Czy w moim SDI mam też dwa termostaty?
By marchewa -  20 wrz 2016, 19:20
 mazowieckie
#239539
Ja bym wymienił jedno i drugie bo to groszowe sprawy, a tak jak wspomniałem wcześniej- zarówno termostaty jak i czujniki mają tendencje do usterek. Czasami może wydawać się że czujnik jest sprawny bo działa i wskazuje mniej więcej temperaturę odpowiednią a w rzeczywistości może przekłamywać o kilkanaście stopni.


Wracając do silników tfsi. Ze sprawnymi termostatami i czujnikami rzeczywista temperatura płynu po rozgrzaniu powinna wynosić około 95*C. Wskaźnik pokazuje 90*C w momencie gdy realna temperatura ma od ok. 80 do ok. 100*C, więc nawet pozornie rozgrzany silnik może być tak naprawdę nieco niedogrzany. Mój niby się rozgrzewał, a w rzeczywistości miał 82-85*C i bardzo powoli osiągał tę wartość.
Awatar użytkownika
By miodek89 -  04 lis 2016, 14:56
 mazowieckie
#242160
Dzięki :-) a przy jakiej temperaturze termostat powinien otworzyć obieg? Dzisiaj robiłem sobie doświadczenie. Dmuchawa na 4 i na maksa ciepło. Widać było jak dodać szybko wskazówka opadala, tzn temperatura malala. Zastanawiam się do ilu stopni pozwoli termostat na coś takiego..