Volkswagen Golf MK5

Usterki, awarie i problemy jednostek diesla
By radziox -  11 kwie 2007, 8:50
 -------
#4043
Przeładowanie turbiny

Podczas jazdy samochodem, kiedy wystąpi przeładowanie turbiny, sterownik ECU uruchomi tak zwany tryb awaryjny ograniczając moc jednostki napędowej. Auto wpadnie w notlauf i dopiero po ponownym uruchomieniu przywróci moc. Niestety nie ma co bagatelizować takiego symptomu, gdyż w przyszłości może nam on „sponiewierać kieszeń” i być przyczyną całkowitego uszkodzenia turbosprężarki i koniecznością jej wymiany.

Koszt zakupu używanej turbiny to około 800-1500zł, regenerowanej 1200zł. Posiadając interfejs VCDS lub VAS możemy w łatwy sposób dokonać diagnostyki turbosprężarki i w przyszłości oszczędzić nam sporych kosztów.

1. Klikamy w Select i przechodzimy do grupy 01 – Engine.

Obrazek

2. Uruchamiamy funkcję basic settings 04 i ustawiamy logowanie do pliku (przez minutę) grupy 011. W tym czasie powinna świecić się kontrolka świec żarowych

3. Kolejny etap to wykonanie logów dynamicznych, klikamy start logowania w momencie kiedy na trzecim bądź czwartym biegu, uzyskamy obroty około 1400-1500. Po kliknięciu start logowanie wciskamy pedał gazu na max w podłogę i logujemy aż do obrotów 4300 grupę 011.

Analizując zebrane logi 011 Basic Settings zwróćmy uwagę, czy zmienia się ciśnienie doładowania zgodnie ze zmianą trybu ON/OFF zaworu n75. Zawór ten cyklicznie będzie sterował sztangą turbiny zmieniając tym samym położenie łopatek zmiennej geometrii turbiny VTG (rysunek poniżej). W trakcie testu będziemy słyszeć naprzemiennie wchodzenie turbiny „na obroty”. Możemy w ten sposób również zweryfikować skok sztangi który powinien mieć około 2cm (oczywiście ruch ten musi być płynny bez przycięć).

Obrazek

Jeśli ciśnienie odnotowane przez map sensor nie będzie się zmieniać oznacza to że sztanga turbiny jest całkowicie zastana, bądź zawór regulacji doładowania n75 jest uszkodzony. Najczęściej przyczyną jest nieszczelność podciśnień, a konkretnie uszkodzenie mechaniczne gumowego wężyka, prowadzącego do zaworu n75.

W grupie 011 po wykonaniu logów dynamicznych odczytujemy wskazania aktualne czujnika ciśnienia „Actual MAP” i porównujemy do wartości żądanej przez sterownik ECU „specified MAP”, powinny być zbliżone. Jeśli wartość ciśnienia jest dużo większa (najczęściej większa niż 200mBar), auto wpadnie w notlauf i wygeneruje błąd vag „17965 – Charge Pressure Control: Positive Deviation, P1557 – 35-10 – - – Intermittent „

Obrazek

Jeśli aktualna wartość ciśnienia jest poniżej zadanej (np. z powodu nieszczelności bądź dziury w dolocie), wygenerowany zostanie błąd „17964 – Charge Pressure Control : Negative Deviation”. Jeśli logi z próby basic settings wykazują że sztanga turbiny w jakimś stopniu się porusza, a logi statyczne wykazują spore przeładowanie, problemem są zapieczone łopatki turbiny. W takim przypadku pomóc może przegonienie auta po autostradzie na wysokich obrotach, bądź po prostu czyszczenie turbosprężarki w wyspecjalizowanym zakładzie. Poniżej rysunki zmiennej geometrii przed czyszczeniem i po.

Obrazek

Obrazek

Objawy problemów z turbosprężarką:

spalanie oleju, spora ilość oleju w dolocie,
głośna praca,
dymienie z rury wydechowej,
tryb awaryjny, utrata mocy

Przyczyny problemów z turbosprężarką:

niewłaściwa eksploatacja (studzenie turbiny, poczekanie na rozgrzanie oleju),
zbyt emerycka jazda (bez wysokich obrotów)
używanie kiepskiego oleju (zalecany 5W40 do 1.9tdi)

źródło: http://sprawdz.auto.pl/
Awatar użytkownika
By krz_p -  11 kwie 2007, 9:35
 wielkopolskie
#4047
odpowied¼ jest jedna, do tunern na poprawkê programu
a która to firma sie tak popisa³a?
By radziox -  11 kwie 2007, 11:22
 -------
#4051
nie bede reklamy robil, ale jest taka jedna w katowicach...
Awatar użytkownika
By BRUNO55 -  11 kwie 2007, 15:39
 kujawsko-pomorskie
#4069
radziox pisze:nie bede reklamy robil, ale jest taka jedna w katowicach...
Ja na Twoim miejscu bym ich tam przeczo³a³ za taka robotê :evil: :evil:
Nie zastanawiaj siê nad przyczynami i nie szukaj tego sam tylko ¶migaj do tunera. :twisted: :twisted:
Awatar użytkownika
By miszi -  11 kwie 2007, 15:50
 -------
#4072
Nie mam pojêcia o dieslach i wirusach, ale skoro po programie sie pojawi³y takie objawy to pierwsz± rzecz± któr± bym sprawdzi³ by³by w³a¶nie wirus
Awatar użytkownika
By korniewicz -  11 kwie 2007, 17:51
 -------
#4083
Mapka, do lekkiego poprawienia.
Najprawdopodobniej ¼le zaprogramowana turbinka lub z³a ilo¶æ paliwa podana.
To czêsto siê zdarza, radzê powtórnie udaæ siê do tunnera i poprosiæ o regulacje - oczywiscie darmow±.
By radziox -  11 kwie 2007, 18:31
 -------
#4090
Wszyscy zgodnie widze :) Troche wiecej wolnego czasu i pojade skorygowac program.
Dzieki wielkie za pomoc :wink:
By way4 -  16 kwie 2007, 12:26
 -------
#4243
A ja powiem cos innego wina moze byc poczywiscie w programie ale takze w przeplywomierzu ktore lubia siadac przy programach byl to problem starszych disli 130 objawy podobne najpierw braki mocy dlawienia na najwyzszych predkosciach i biegach pozniej jest copraz gorzej az sie jebie ak ze jezdzisz jak 1.4 wymiana przeplywomierza od 250-500zl zalezy gdzie jak i kiedy znajdziesz

Pozdrawiam no i powodzenia w przerobkach
By Hulaj -  16 kwie 2007, 15:54
 mazowieckie
#4248
Ja wrzuce haslo: moze FMIC nie daje rady, cieplo sie zrobilo i poprostu slabnie bo dmucha za goracym powietrzem?

Rada jak wyzej, jedz do nich.

No i zrob im jednak "reklame" kto to jest, po to sa fora
:lol:
No i pozatym to moze nie ich wina..

Pozdro, i informuj jak sprawe zalatwiles.
Awatar użytkownika
By jabart -  16 kwie 2007, 20:46
 -------
#4253
radziox pisze:nie bede reklamy robil, ale jest taka jedna w katowicach...
nie wierzê ¿e Ali spierd robotê.
Jedz do niego niech wsiadzie z wagiem i zobaczy co sie dzieje jak podczas takich objawów....
By gOOlfer -  18 kwie 2007, 1:11
 -------
#4288
Wpadki czasami siê zdarzaj±, czasami przep³ywomierz przeszkadza, lepiej to wszystko posprawdzaæ i bêdzie ok :P
By [email protected] -  04 mar 2011, 20:48
 -------
#39417
Proszę o pomoc dwukrotnie miałem taka sytuację przy dość szybkiej jeździe ok. 170km /h przez ok. 5 min nagle zaczyna słabnąc i nie wkręca się na obroty nie pomaga chłodzenie turbiny muszę wyłączyć silnik i zapłon to wszystko wraca do normy i jest ok. Samochód ma przejechane 160 tys. i od wymiany do wymiany czyli ok. 15 000km nie trzeba dolewać oleju Nie bierze prawie nic z max na minimum. Od czego powinienem zacząć bo koledze kiedyś zregenerowali turbinę za 1800zł a przyczyna była w czym innym. Mechanik rozkładał ręce i mówił ze i tak należało ją regenerować.
Co można sprawdzić lub co może powodować takie objawy.
Awatar użytkownika
By Mettenoos -  04 mar 2011, 21:30
 pomorskie
#39421
[email protected] pisze: Od czego powinienem zacząć

od podpięcia VCDS-a i zrobienia diagnozy dynamicznej bo na 99% masz przeładowanie, a potem zapewne turbina na stół i czyszczenie, wymiana turbiny to ostateczność, nie daj sobie od razu mechanikom wkręcić że turbo jest do wymiany
By [email protected] -  04 mar 2011, 21:38
 -------
#39426
Z czego może wynikać takie przeładowanie? Ale dzięki w poniedziałek jadę do serwisu mam w okolicy warsztat ze specjalizacją grupy VW tylko wolę coś wiedzieć wcześniej. Każda uwaga jest cenna. Zawsze sądziłem ze jeśli nie bierze oleju to turbina musi być ok.
By maverick -  05 mar 2011, 6:58
 lubelskie
#39434
od podpięcia VCDS-a i zrobienia diagnozy dynamicznej

mettenos,mozna male wskazowki gdzie tego szukac w VCDS-ie?
przyda sie to takze dla innych.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 18