Volkswagen Golf MK5

Usterki, awarie i problemy związane z elektroniką i elektryką (oświetlenie, żarówki, liczniki, alarmy, sterowniki itp...)
By 1 6 D -  26 sie 2012, 1:18
 zachodniopomorskie
#80228
Kopia postu z linka
kowal 2002 pisze:Co prawda to jeszcze nie sezon grzewczy, ale noce coraz zimniejsze więc powinno się niedługo przydać :diabelski_usmiech .

W większości OII TDI fabrycznie zamontowana jest nagrzewnica elektryczna powietrza o mocy ok. 1000W. Grzałki występują w dwóch wersjach: jedna sterowana po CAN i druga sterowana przez ECU silnika poprzez przekaźniki. Z tymi drugimi w zasadzie nie ma problemów. Natomiast w wersji CAN często pojawia się uszkodzenie:

- Element grzejny ogrzewania dodatkowego -Z35- przerwa

i dogrzewanie nie działa. Można oczywiście wymienić nagrzewnicę na używkę ( 150-200 pln ) ale nie ma pewności, że nie wystąpi ta sama usterka. Nowa raczej nie wchodzi w grę, bo cena jest zaporowa ( 1600 pln ).

Opis błędu sugeruje bezpośrednie uszkodzenie samego elementu grzejnego ( grzałki ), ale nie jest to prawda. Problem leży w elektronice sterującej nagrzewnicą.
Poniższy opis naprawy dotyczy sytuacji, gdzie nagrzewnica jest widoczna w VCDS i zgłasza błąd elementu grzejnego ( Z35 ).

Do naprawy niezbędne jest wyjęcie nagrzewnicy z samochodu. Chyba gdzieś na forum już to było ( jak znajdę to podlinkuje, jak nie to zrobię jakiś krótki opis ).

Po wyjęciu nagrzewnicy i zdjęciu górnej plastikowej obudowy widzimy coś takiego ( fotka zapożyczona od kogoś )
Obrazek

Teoretycznie płytkę z elektroniką można zdemontować, ale jest to bardzo trudne i ryzykowne a do naprawy całkowicie niepotrzebne więc zostaje tak jak na fotce ( ja miałem akurat zdjętą więc następne foty pokazują samą płytkę, ale nie sugerujcie się tym; ma zostać na swoim miejscu na nagrzewnicy).

Problemem powstaje ( tak podejrzewam ) z przyczyn "ekologicznych", czyli zastosowania bezołowiowego lutowia ( "cyny" ). Grzałka generalnie składa się z trzech sekcji grzejnych, każda sterowana oddzielnym układem elektronicznym + wspólny zasilacz, mikroprocesor i bufor szyny CAN (wszystko na wspólnej płytce ). Jako radiator dla elementów elektronicznych służy aluminiowa obudowa grzałki. Jednak jak widać na focie powyżej płytka ( a więc i radiator ) jest różnej szerokości w różnych miejscach a uszkodzenie powstaje właśnie w tej najwęższej części po lewej stronie ( podejrzewam, że tam radiator osiąga najwyższą temperaturę ).

Konkretnym winowajcą jest rezystor, zaznaczony na poniższej fotce czerwoną strzałką.

Obrazek

Pod wpływem wysokiej temperatury miejsca jego lutowania ulegają "korozji" ( robi się tzw. "kasza" ) i tworzy się mikropęknięcia ( czerwone kreski na fotce poniżej ), które powodują przerwę w obwodzie sterowania sekcji grzałki. Rezystor najczęściej trzyma się wówczas tylko na kropli kleju, która znajduje się po nim. Wystarczy podważyć go paznokciem i zwyczajnie odpada.

Obrazek

Naprawa polega na ponownym przylutowaniu ( lub jeśli nie ruszaliśmy rezystora na ponownym przelutowaniu ) wyprowadzeń ( najlepiej porządną ołowiową cyną + dodatkowo jakiś topnik). Czasem wyprowadzenia rezystora są tak utlenione, że trzeba je delikatnie oskrobać przed lutowaniem.
Ja dla pewności robiłem to samo z rezystorami pozostałych dwóch sekcji grzejnych ( zielone strzałki na drugiej fotce ) i rezystorach zasilacza ( żółte strzałki ) niemniej we wszystkich trzech naprawianych nagrzewnicach problem był tylko z tym jednym w najwęższej części elektroniki.

Po przelutowaniu zakładamy plastikową obudowę, montujemy w aucie, kasujemy błąd VCDS-em i cieszymy się ciepełkiem chwile po odpaleniu silnika ( oczywiście przy spełnieniu innych warunków niezbędnych do jej działania czyli temp./rpm/ itp ).

UWAGA!
Naprawiłem w ten sposób 3 szt. nagrzewnic ( brak błędów po naprawie i możliwość wykonania testu w VCDS ), ale żadna z nich nie była jeszcze testowana w ciągłych warunkach zimowych ( temat wyszedł w tym roku na wiosnę ). Podejrzewam jednak, że nie będzie z tym problemu, bo przyczyna uszkodzenia jest ewidentna i naprawa powinna być skuteczna.

Jak komuś się uda to niech daje znać w tym temacie.

Miłego dłubania
Ostatnio zmieniony 11 gru 2012, 11:43 przez 1 6 D, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
By Krzycho -  10 gru 2012, 22:53
 małopolskie
#88606
wszystkie diesle maja przez to, że nie oddają tak szybko ciepła, zresztą poszukaj na forum było opisywane już i była porada jak naprawić takie ogrzewanie i tam będziesz mieć wszystko
By buzzer11 -  11 gru 2012, 11:03
 -------
#88621
moja jetta ma takie dogrzewanie elektryczne i wszystko ładnie śmiga.
Ojca auto ma taki sam silnik jak mój, jest o rok młodsze z 2008 r i on takiego dogrzewania nie ma. Auto kupione w salonie. Jest pierwszym właścicielem i nigdy mu to nie działało. Jak to możliwe?
By gabber -  11 gru 2012, 16:49
 lubelskie
#88635
Sprawdzałem ostatnio w VCDS i mam zaznaczony w Gateway Bate 2-bit 3 [7D] Auxiliary Heating a jest jeszcze kolejny bit [18] Auxiliary Heater i tego nie mam zaznaczonego. Z kolei chyba w module komfortu nie mam zaznaczonego bajtu odpowiadającego za zainstalowaie aux. O co to chodzi? To jest to dodatkowe ogrzewanie czy go nie ma? Jak mam to rozumieć?
By Kiler -  11 gru 2012, 17:53
 wielkopolskie
#88638
gabber pisze:Sprawdzałem ostatnio w VCDS i mam zaznaczony w Gateway Bate 2-bit 3 [7D] Auxiliary Heating a jest jeszcze kolejny bit [18] Auxiliary Heater i tego nie mam zaznaczonego. Z kolei chyba w module komfortu nie mam zaznaczonego bajtu odpowiadającego za zainstalowaie aux. O co to chodzi? To jest to dodatkowe ogrzewanie czy go nie ma? Jak mam to rozumieć?
wszystko masz dobrze
[7D] Auxiliary Heating to elektryczna nagrzewnica
[18] Auxiliary Heater powinieneś mieć zaznaczone gdybyś miał taki dogrzewacz jak webasto
By gabber -  11 gru 2012, 17:57
 lubelskie
#88639
Dzięki za oświecenie :D Właśnie wróciłem z garażu, podpiąłem vcds i odpaliłem auto i włączyłem wszystko na HI (AUTO i ECON wyłączone) i ogrzewanie na szybę przednią (możemy również dać na nogi i tyłów, nie ma to znaczenia, grzałka grzeje). Włączyłem bloki pomiarowe i ku mojemu zdziwieniu w bloku 1 w 3 pozycji moc grzałki wahała się w granicach 800W. Czyli jednak jest u mnie ta grzałka. Przy wciśnięciu przycisku ECON grzałka się wyłącza.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 33