Volkswagen Golf MK5

Garaż - bolączki mechaniczne, które czasem spotykają nasze Golfy, pytania o płyny eksloatacyjne
By furbs -  14 lip 2011, 15:23
 -------
#47419
furbs pisze:I ja opisze mój problem, może ktoś wie o co chodzi...

Dzisiaj ruszyłem po robocie i ustawiłem klimę na 20 stopni. Na początku z otwartymi okienkami jechałem celem wywietrzenia wnętrza. Klima dawała ciepłe powietrze niezależnie od tego czy była na LO czy na 21. Po około 2-3km się pozamykałem, wpadłem na trasę szybkiego ruchu i rozpędziłem do około 140km/h mając ustawione cały czas około 20 stopni. Klima dalej dawała ceipłe powietrze. Dopiero po w sumie około 8km zaczęła dmuchać zimnym. Jak już zaczęła to sprawnie szło jej chłodzenie auta. Zauważyłem, że stało się to jak temperatura silnika wpadła na 90 stopni. Może to mieć jakieś znaczenie? U Was działa to tak samo? Układ zachowuje się tak jakby musiał się 'rozbudzić'. Obserwuję to któryś raz z kolei. Auto ma 3 lata, u mnie od pół roku, ja na przeglądzie klimy nie byłem.
Po tych objawach zrobiłem przegląd klimy o którym pisałem i zostało dobite troszkę ponad 100g czynnika. Układ był szczelny. Po tej operacji nie odczułem jakiejś zajebistej poprawy w działaniu klimy, ale klima zdecydowanie działała. Muszę jeszcze dodać, że w międzyczasie (po serwisie a przed padnięciem AC) przydzwoniłem lekko spodem z przodu co spowodowało, że demontowałem cały przód żeby dostać się do chłodnicy IC i woziłem ją do spawania.

Przechodząc do sedna: wczoraj zauważyłem, że klima wcale nie działa, tzn. włącza się i reaguje zmianą mocy nawiewów na zmiany temperatury, ale wcale nie chłodzi tylko dmucha tak samo jak na wyłączonym AC. Wlazłem w tryb diagnostyczny z panelu i dostałem dwa komunikaty i0 co chyba świadczy o braku błędów. Podpiąłem VCDS'a i zacząłem obserwować bloki pomiarowe i dostrzegłem pewną niepokojącą rzecz:

Obrazek

W 08-Klimatyzacja w grupie 03 w bloku 1 jest wartość Coolant Pressure - u mnie w tej chwili wartość ta na stałe wynosi 6 bar - niezależnie od tego czy klimatyzacja jest włączona czy nie. Dla porównania w Touranie rodziców wartość ta w fazie spoczynku wynosi tak jak u mnie 6,6 bar ale przy włączonej AC wzrasta na wolnych obrotach do około 14 bar (to też chyba trochę mało, ale tam nie było jeszcze serwisu klimy od nowości i czynnika może być troszkę za mało).
W grupie 02 w bloku 3 jest wartość Compressor Rotations - jak domniemywam jest to prędkość obrotowa pompy AC i ta wartość na wyłączonej klimie równa jest 0 a na włączonej na wolnych obrotach wynosi 1000rpm i rośnie proporcjonalnie do wzrostu obrotów silnika. To wg mnie świadczy o tym, że pompa się załącza...

Pytanie: niezmieniająca się wartość ciśnienia w układzie świadczy jednoznacznie np. o:
1. Braku czynnika w układzie (przy uderzeniu lub naprężeniach przy demontażu chłodnic powstała nieszczelność)?
2. Padniętej sprężarce klimatyzacji?
3. Jeszcze jakiejś innej ciekawostce?

Zanim ruszę do gościa od klimy dobrze by było mieć jakiś pogląd na to...
By furbs -  14 lip 2011, 18:09
 -------
#47431
Tak dumam nad tym moim przypadkiem i wymyśliłem coś takiego:

Jeżeli układ byłby nieszczelny, to ciśnienie w nim musiałoby być równe ciśnieniu atmosferycznemu. Czyli bez zbędnych dokładności wynosić powinno około 1 bara. Skoro jest ponad 6 barów w układzie tzn, że jest on szczelny. Problem leży w takim razie w pompie, która mimo uruchamiania się nie kompresuje czynnika chłodzącego...

Dobrze kombinuję?
By maverick -  14 lip 2011, 18:36
 lubelskie
#47432
Ja tylko zabardzo nie rozumiem zasady dzialania tej sprezarki.
W starszych sprezarkach bylo takie sprzeglo elektromagnetyczne ktore wydawalo charakterystyczny dzwiek podczas włączania sprezarki.Dodatkowo mozna bylo zobaczyc czy "srodek" sprezarki sie obraca,a co za tym idzie czy pracuje.
W MkV jest inaczej.Sprezarka kreci sie caly czas,sprzegla nie ma,ale mimo wszystko ona musi sie jakos włączac i wyłączac.
Wie ktos jak to działa?
Awatar użytkownika
By malydaras -  14 lip 2011, 19:13
 mazowieckie
#47435
furbs, na sprężarce jest zawór sterujący który puszcza ciśnienie do układu, może on szwankuje albo nie dostaje sygnału?
By furbs -  14 lip 2011, 21:09
 -------
#47442
malydaras pisze:furbs, na sprężarce jest zawór sterujący który puszcza ciśnienie do układu, może on szwankuje albo nie dostaje sygnału?
Jak to sprawdzić mając vcds'a, multimetr, dwie sprawne ręce i nie będąc technicznie opornym?
Czy demontaż zaworu rozszczelnia układ z czynnikiem i żeby go podmienić trzeba najpierw wypompować chłodziwo?
By furbs -  26 lip 2011, 12:56
 -------
#47756
Winnym niedziałającej klimy, w moim przypadku, okazał się zawór na sprężarce. Zawór wymieniony na nowy i wszystko wróciło do normy.
Co do kosztów, to o ile sam zawór kosztuje około 200zł, to dochodzi dużo kosztów pobocznych w postaci: spuszczenia czynnika oraz sprawdzenia szczelności i ponownego nabicia, pompa klimy została zdemontowana i sprawdzona na hamowni pod kątem sprawności. Wszystko kosztowało mnie 550zł.
Awatar użytkownika
By Krzycho -  26 lip 2011, 13:47
 małopolskie
#47760
to u mnie nie sprawdzali sprawności i zapłaciłem coś ok 340pln w tym czujnik chyba 180pln
By tauri33 -  26 lip 2011, 21:02
 śląskie
#47773
Witam! Byłem na przeglądzie klimy Golfem 5, klima pół automat. Po przeglądzie, po załączeniu klimy słychać metaliczny dzwięk dochodzący z nawiewów. Słychać to też jeszcze chwilę po wyłączeniu silnika.
Majster, który robił przegląd powiedział, że wcześniej tego nie było bo było mniej gazu w układzie a on nabił full i teraz tak ma być, bo to pracuje zawór rozprężający.
Dobrze majster gada czy nie?
By Pidzers -  27 lip 2011, 17:00
 dolnośląskie
#47803
tauri33 pisze:Witam! Byłem na przeglądzie klimy Golfem 5, klima pół automat. Po przeglądzie, po załączeniu klimy słychać metaliczny dzwięk dochodzący z nawiewów. Słychać to też jeszcze chwilę po wyłączeniu silnika.
Majster, który robił przegląd powiedział, że wcześniej tego nie było bo było mniej gazu w układzie a on nabił full i teraz tak ma być, bo to pracuje zawór rozprężający.
Dobrze majster gada czy nie?
Dobry ten majster musi być :lol:
Nie spotkałem się jeszcze z czymś takim, może mam gorszego majstra :mrgreen:
Awatar użytkownika
By Mettenoos -  30 lip 2011, 22:39
 pomorskie
#47898
polecam lekturę na temat budowy i działania klimatyzacji


http://www.webside.com.pl/dokumenty/klimatyzacja.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.webside.com.pl/dokumenty/ogrzewania1.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.webside.com.pl/dokumenty/ogrzewania2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.scribd.com/doc/59050277/1/Podwozie" onclick="window.open(this.href);return false; - strona 66 o klimatyzacji
By kwiatek181 -  09 sie 2011, 17:22
 -------
#48299
Sluchajcie koledzy. Mam taki problem ze swoja klima. mianowicie chodzi o to ze od paru dni zaczelo z niej smierdziec...... serem szwajcarskim. :) i zaczela jakos glosno chodzic. co moze byc nie tak???
By furbs -  09 sie 2011, 17:39
 -------
#48300
Smród do kabiny to chyba tylko przez zasyfiony filtr kabinowy. Nad czubkami palców pasażera masz filtr kabinowy. Zdemontuj i zobacz w jakim on jest stanie. Jeśli jest zasyfiony to lepiej nie montuj go wcale niż masz włożyć brudasa.

Jeśli filtr masz ok to nie mam pomysłu... Może ktoś po złości napchał Ci sera w nawiew?? :D
By KnightRider -  28 sie 2011, 12:26
 mazowieckie
#49067
Koledzy a gdzie mogę kupić regenerowana sprężarkę klimatyzacji (tanio), najlepiej okolice Wawy??
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 72