Volkswagen Golf MK5

Garaż - bolączki mechaniczne, które czasem spotykają nasze Golfy, pytania o płyny eksloatacyjne
By Hiob -  02 gru 2021, 17:14
 dolnośląskie
#287729
Witam

Mam problem z silnikiem 1.6 BSE, chodzi o stukot na zimnym silniku. Nie wiem czy to panewki, spalanie stukowe czy jeszcze coś innego :roll:

Problem pojawia się na kilka sekund, więc zrobiłem nagranie i zapętliłem je by wydłużyć czas w jakim słychać stukanie, więc proszę zignorować "falowanie" dźwięku, bo to tylko i wyłącznie efekt zapętlenia - chodzi mi tylko o sam stukot.

Może ktoś będzie w stanie doradzić co to może być?

NAGRANIE: https://voca.ro/1O97FhRVAmXr

Pozdrawiam i z góry dziękuję.
By Hiob -  04 gru 2021, 0:45
 dolnośląskie
#287750
Kurde, trochę trudno bo stukot trwa jakieś 5-10 sek, ale spróbuję, dzięki.

Dodano po 13 godzinach 16 minutach 21 sekundach:
No więc tak, dźwięk dokładnie jest taki jak tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=ZIeFY-dDSB4
Z komentarzy widzę, że nikt tego cholerstwa nie rozwiązał od lat :D TTTM. Ludzie wymieniali spód silnika (panewki), robili popychacze hydrauliczne i albo problem nie ustąpił, albo auto zaczęło im dodatkowo kopcić na niebiesko :D

Jeżdżę wyłącznie na pełnym syntetyku RAVENOL TURBO VST 5W40. Co więcej, silnik 13k km temu (przy 171k km) miał remont. Był powoli docierany, bez upalania. W serwisie stwierdzili, że silnik jest obecnie jak nowy. Na chwilę obecną ma 184k.

Problem, jak u wszystkich objawia się tylko na zimnym, przy temp. powietrza poniżej 10*C, latem nie ma problemu, więc wnioskuję, że przyczyna leży gdzieś w arterii olejowej - po spadnięciu z ssania pojawia się stukot, a więc popychacze nie napełniły się olejem i aż się napełnią, stukają, tyle, że nawet po ich wymianie, ludzie wciąż mieli ten problem - większym czy mniejszym stopniu.

Znalazłem też info, że u niektórych problemem były urwane klapki kolektora ssącego, ale nie mam pojęcia jak to się ma do problemu, skoro niby temat znika po kilku sekundach i rozgrzaniu silnika. Co więc urwane klapki mają do temp. silnika i że problem cichnie po uzyskaniu temp.?

Znalazłem też info, że niektóre filtry oleju (zamienniki) mają 1 lub 2 zawory zwrotne, gdzie im więcej zaworów zwrotnych, tym mniej oleju spływa z powrotem do misy. Od momentu zakupu zawsze przy zmianie oleju zakładany mam filtr FILTRON 526/1 który (chyba) ma 1 zawór zwrotny. Szczerze wątpię bym samą wymianą filtra rozwiązał problem, ale założę do testu PZL-SĘDZISZÓW PP465, który ma 2 zawory zwrotne - niby ma to sprawić, że więcej oleju zostanie u góry silnika = popychacze szybciej się napełnią = mniej będą tłukły na zimnym, ale to tylko hipoteza...

Olej konkretny, silnik po remoncie, olej i filtry wymieniane max co 12k km, a tu taki gniot :D Ilość wątków w sieci z klepaniem na zimnym w 1.6MPI przeraża, a fakt, że nikt nie zdiagnozował problemu jednoznacznie od w zasadzie 2004 roku, wkurza niemiłosiernie :D

Zemsta Hitlera :eek:
Awatar użytkownika
By swiIP -  04 gru 2021, 21:58
 dolnośląskie
#287758
Nie jestem mechanikiem.
Jeśli masz czas i miejsce na zabawę z silnikiem to proponuję żebyś zaczął od:
1. Diagnostyka VCDSem.
Sprawdź czy masz jakieś błędy w sterowniku. Jeśli nie masz kabelka kup sobie bo przyda Ci się w naprawach auta.
Jeśli masz złącze to sprawdź błędy, parametry silnika etc bo póki co to gdybanie.
2. Sprawdź czy masz dobrze ustawiony rozrząd.
3. Nie wiem co to za olej ten Revenol. Ważne żeby spełniał parametry producenta.
4. Co do remontu silnika. Nigdy nie wiesz do końca co zostało wymienione chyba, że robisz to sam.
5. Na zimnym trzyma obroty? Nie faluje? Nie wypada zapłon? Nie ma problemu z ruszeniem auta na zimnym (tak jakby brakowało paliwa) ?
By Hiob -  04 gru 2021, 22:53
 dolnośląskie
#287759
Dzięki wielkie za odpowiedź.
1. Za bardzo nie mam miejsca, ale mam kabel i VCDS - zakupiony z polecenia z Ali tutaj na forum, więc jest sprawdzony. Podepnę i sprawdzę czy jest wypadanie zapłonu / spalanie stukowe. Dam znać.
2. Rozrząd był wymieniany 30k temu z pompą wody, ale... był ściągany przy remoncie, więc z automatu zmienili pasek.
3. Ravenol - polecany w wątku na forum, ale zastanawiam się nad zmianą na coś "premium", może Liqui Moly Leichtlauf High Tech albo Valvoline Synpower oba 5W40 zgodnie ze specyfikacją, no chyba, że polecacie coś innego? Do tego filtr z 2 zaworami zwrotnymi PZL-SĘDZISZÓW PP465.
4. No niby tak, ale serwis do którego jeżdżę robi tylko VAG'i, jest na rynku od 40 lat i jestem ich pewien - mam faktury na wszystko, chłopaki jeśli nawet coś spartolą - każdemu się zdarza, biorą to na siebie, albo chociaż koszt robocizny. Fakt jednak, co sam, to sam...Nawet w ASO nie można być pewnym.
5. Obroty stabilne jak skała, żadnego falowania, przerywania. Nie ma problemu z ruszaniem. Co do wypadania zapłonu to sprawdzę VCDSem i dam znać. Nie ma problemu "jakby z brakiem paliwa" - zawsze zimą leję do pełna, auto pod tym kątem nigdy nie robiło żadnych problemów.

Jedyne co może zauważyłem przy okazji odpalania auta na zimnym (poniżej 10*C) kiedy występuje stukanie, to pomimo, że aku BANNER jest nowy (420A, 44Ah) - sprawdzany na stacji w listopadzie, 100% sprawny, ładowanie alternatora sprawne w 100% i kompensuje każde włączenie grzanych stołków itd.; to kiedy silnik stuka na zimnym, to lampka sufitowa aż przygasa podczas odpalania / kręcenia silnika. Wygląda to tak, jakby aku ciężej musiał kręcić, jakby silnik był "na sucho", jakby olej nie został prawidłowo rozprowadzony.

W poniedziałek oddaję auto na diagnostykę, poproszę chyba o zdjęcie misy i sprawdzenie smoka + sprawdzenie ciśnienia oleju. Wciąż uważam, że to kwestia rozprowadzenia oleju i szklanki przez te kilka chwil stukają na sucho do momentu aż nabiją się olejem. Tyle że znów - 5W40 nie jest gęsty, nawet przy 2-5*C, nie powinno być więc problemu z jego rozprowadzeniem. Zalać 0W40, czy nie polecacie? Całą tą hipotezę z rozprowadzaniem oleju potwierdza fakt, że powyżej 10*C silnik pracuje idealnie (choć wiadomo, 1.6MPI ma raczej średnią kulturę pracy na wolnych obrotach, ale te nie falują nawet na zimnym).
#287762
Wow, w końcu pojawiln sie temat i u nas na forum. Od kilku miesięcy i u mnie zaczęło stukać na zimnym. Jak wspomniałeś, ja zalałem ravenol 0w40 i żadnej poprawy. Kolektor wykręcałem, klapki całe, wymyty, wszystko płynnie chodzi, tez beż efektu. Ciśnienie oleju na ciepłym silniku >80°C, jak dobrze pamietam, 6 barów przy 2000/ min.

Ostatnio dolałem ceratec z liqui moly, o dziwo zrobiło się znacznie ciszej, ale nadal występuje. Zauważyłem, że czasami nie słychać tego stukania. Podejrzewam, że zależy w jakiej pozycji zatrzymał się walek rozrzadu.

Chyba trzeba zmierzyć ciśnienie na zimnym silniku i zobaczyć co będzie wskazywał manometr.

Wysłane z mojego SM-M215F przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
By swiIP -  05 gru 2021, 8:35
 dolnośląskie
#287763
Koledzy.
1. Do sprawdzenia rozrząd.
2. Do sprawdzenia pompa oleju oraz smok.
3. Do sprawdzenia wałek rozrządu, krzywki, popychacze.
4. Do sprawdzenia ciśnienie oleju na zimnym jak i gorącym.
5. Sprawdziłbym też kompresję i szczelność silnika.
6. sprawdzic ciśnienie paliwa.
Najlepiej wszytsjie te czynności obfotografować abyśmy wszyscy widzieli czy próba została zrobiona dobrze i można iść dalej.
Oczywiście pisanie na forum, że mechanik sprawdził i jest dobrze jest trudno weryfikowalna.
Ps. Mój silnik ma przejechane 280 000 km i nic nie stuka na zimnym :burp: to pancerny silnik. Z racji zawodu robie nim 40 000 km rocznie i nic się nie dzieje. Dodam, że na lpg Zavoli :music:

Ps2. HIOB I TELESBITE nawet nie chciało wam się nagrać filmikow jak wam stuka w silniku. Hehe więc domyślam się jak ten temat się skończy :friends:
By Hiob -  05 gru 2021, 12:48
 dolnośląskie
#287771
Mogę zapytać jaki masz wlany olej i założony filtr oleju?

Dzięki za listę - sprawdzę kolejno i dam znać, później oddam auto do mechanika, niech ten też sprawdzi i też dam znać.
Dwuetapowa weryfikacja.

Filmik nagrałem i link jest w pierwszym poście - zmieniłem film na audio, bo można podpić dźwięk. Zresztą, nie chcę się spierać co się komu chciało a czego nie, skoro problem występuje od ponad dekady, były nagrane dziesiątki filmów i nic to nie dało. Wątpię by wrzucenie mojego filmu nagle kogoś olśniło, ale jeśli miałoby tak być, to proszę bardzo - ten sam problem: https://www.youtube.com/watch?v=ZIeFY-dDSB4
Można badać :hi:

Problem jest powszechny i bardzo dobrze znany - to, że ktoś nie ma go dziś, nie oznacza, że nie będzie miał kolejnej zimy :D Ale życzę oczywiście wszystkim spokojnej i bezproblemowej pracy ich silników :thank_you:
By Hiob -  23 maja 2022, 19:01
 dolnośląskie
#288949
Aktualizacja tematu dla potomności
Trochę do bani, bo jest ciepło, a jak jest +15 stopni, to auto nie stuka, ale...Zostały wymienione popychacze i skontrolowana góra silnika. Póki co, temat zniknął, ale tak jak pisałem - jest ciepło, więc nie wiem czy problem tylko się zamaskował czy faktycznie zniknął na dobre. Jesienią będę mógł dodać info czy wymiana popychaczy coś dała, gdy temperatury znów spadną.
By Hiob -  30 cze 2022, 15:40
 dolnośląskie
#289097
@swiIP
Wałek rozrządu był w stanie idealnym, podczas remontu silnika wszystko było kontrolowane i mierzone. Nie był wymieniany, bo nie było takiej potrzeby. Nie widziałem go na własne oczy, ale chłopaki wymieniali wszystko co było konieczne, więc gdyby wałek był do wymiany, dostałbym taką informację i byłoby zrobione.