Volkswagen Golf MK5

Garaż - bolączki mechaniczne, które czasem spotykają nasze Golfy, pytania o płyny eksloatacyjne
By Wieslaw3 -  30 lip 2011, 12:09
 wielkopolskie
#47888
Z tym DOT 5 czy 5.1 to trochę nad wyrost (chyba że późniejsze modele mają już wlany 5.1). W instrukcji oraz na zakrętce zbiorniczka piszą o DOT4. Zaprzyjaźniony mechanik oraz sprzedawcy w sklepach też twierdzą że dot 4 wystarcza. Ja zalałem ATE SL i weszło jakieś 1.3 litra (łącznie ze sprzęgłem).
Szukam opisu wymiany płynu chłodzącego w 1.9 TDI. Poproszę o jakiś link bo w książce mało precyzyjnie piszą.
By jhosef -  09 mar 2012, 14:36
 -------
#64993
Ja tam bym się nie szarpał na DOT5. Do tego płynu musi być dostosowany układ. Jest on niemieszalny z innymi płynami DOT3/4/5.1.

Z tego co mi wiadomo zmieszanie DOT5 z innymi powoduje wytrącenie się frakcji.
Układy hamulcowe do przenoszenia siły wykorzystują płyny hamulcowe. W ich nazewnictwie przyjąła się nazwa „Płyn DOT“. Jest to skrót amerykańskiego ministerstva transportu (Department of Transportation). Określiło ono specyfikacje dla płynów hamulcowych. Najstarsza specyfikacja DOT została zastąpiona przez DOT 2. Ona z kolei po rozszerzeniu hamulców tarczowych została zastąpiona przez DOT 3. Samochody wyposażone w system ABS wymagają z koleii lepszego płynu, który nosi oznaczenie DOT 4. Niektóre samochody wyścigowe i motocykle wymagają płynu wytrzymującego ekstremalnie wysokie temperatury w systemach hamulcowych. Dla ich potrzeb opracowano DOT 5.

Problemem w tym, że podczas gdy płyny DOT 2, 3 i 4 są między sobą kompatybilne, to żaden z nich nie może być mieszany z DOT 5. Powodem tego jest bazowy składnik płynu – w przypadku DOT 5 jest to silikon, podczas gdy w przypadku pozostałych podstawę stanowi polietylenglikol. Jeżeli płyn DOT 5 wlejemy do systemu, który zawiera DOT 3 lub 4 (dotyczy to także DOT 2, który jednak nie występuje już tak powszechnie na rynku), powstała mieszanka zniszczy gumowe uszczelki systemu hamulcowego. Uszkodzenie powstanie bardzo szybko, a naprawa oznaczać będzie kompletną wymianę uszczelek w całym systemie hamulcowym. Nigdy nie wolno mieszać płynu hamulcowego DOT 5 (koloru niebieskiego) z jakimkolwiek innym płynem DOT.

Na rynku istnieje także nowa wersja DOT 4, przystosowana do pracy w jeszcze wyższych temperaturach. Niestety nie uzyskała oznaczenia DOT 4.1 bądź DOT 6, ale DOT 5.1. Płyn DOT 5.1 jest żadko spotykany aczkolwiek przy zakupie trzeba uważać czy aby przypadkiem nie kupujemy DOT 5! Jeżeli w pojeździe, w którym wymagany jest DOT 5.1 istnieje potrzeba uzupełnienia płynu lub odpowietrzenia systemu hamulcowego, możemy w tym celu użyć płynu DOT 4. Jeżeli jednak całkowicie wymieniamy płyn hamulcowy lub potrzebujemy napełnić cały system (np. po jego naprawie), konieczne jest zastosowanie płynu 5.1.
Źródło:
http://portal.promoto.eu/news/325-promo ... _hamulcowe" onclick="window.open(this.href);return false;

Więc jeśli już coś to DOT5.1 ale to i tak przerost formy nad treścią.
By Pablo -  22 kwie 2012, 13:09
 małopolskie
#70456
A może ktoś podać nr katalogowy tego ori płynu z ASO ? Bo są wersję do układów tylko z ABS i do ABS+ESP.
Wiem, że przy ESP można zastosować ATE SL.6 ale nie wiem jaki szukać ori VW.
By darecki -  23 kwie 2012, 21:21
 mazowieckie
#70682
Ja wymieniłem na ATE SL.6
Wymieniali mi przetłaczając :). Podłączyli pod zbiorniczek pod maską rurkę z płynem i pod ciśnieniem przepompowali stary płyn na nowy.
Nie było trzeba nic odpowietrzać, a hamulce takie jakie były takie są.

Wymieniali mi taką maszyną niebieską na kółkach firmy ATE
Awatar użytkownika
By malydaras -  23 kwie 2012, 21:40
 mazowieckie
#70684
darecki pisze:Ja wymieniłem na ATE SL.6 Wymieniali mi przetłaczając :). Podłączyli pod zbiorniczek pod maską rurkę z płynem i pod ciśnieniem przepompowali stary płyn na nowy. Nie było trzeba nic odpowietrzać, a hamulce takie jakie były takie są. Wymieniali mi taką maszyną niebieską na kółkach firmy ATE
Napisz gdzie robiłeś i za ile. Sprzęgło też odpowietrzałeś?
By Pablo -  23 kwie 2012, 22:52
 małopolskie
#70699
jhosef pisze:B 000750M1 dla opakowania 0,25 l
B 000750M3 dla opakowania 1,0 l
Nie widzę rozróżnienia dla ESP lub bez.

Dzięki, to potwierdza moje ustalenia. Tak też mówi ETOS.
ATE rozgranicza :
ATE SL jako "zwykły płyn DOT4,
ATE SL.6 do układów ABS+ESP.
By darecki -  24 kwie 2012, 13:50
 mazowieckie
#70760
malydaras, wymieniałem w warsztacie w Grodzisku Mazowieckim. Nie wiem czy adres można podawać...

Byłem tam pierwszy raz, bo się dowiedziałem, że mają tam maszynę do takiego wymieniania płynu. Kumpel mi ich polecił, bo już jakiś czas robi u nich auto i jest zadowolony.
Zapłaciłem 100zł ale wymieniałem jeszcze olej w silniku (mój olej oczywiście). Wydaje mi się, że śmiesznie mało.
darecki pisze:Sprzęgło też odpowietrzałeś?
Nie odpowietrzałem, bo nie wymieniałem płynu i nie mam chyba zapowietrzonego :).
By Pablo -  24 kwie 2012, 14:01
 małopolskie
#70763
Ale układ sprzęgła pracuje na jednym wspólnym płynie z układem hamulcowym.
Dlatego od razu przy zmianie plynu hamulcowego i odpowietrzaniu hamulców robi sie to samo ze sprzęgłem.