Dorzucę może swoje 3 grosze na temat wyboru wałka.
Ostatecznie kupiłem nowy ori wałek za 1000zł od tego gościa:
http://allegro.pl/listing/user/listing. ... id=4750846" onclick="window.open(this.href);return false;
Faktycznie jest oryginalny (identyczne oznaczenie jak stary zdjęty z auta) i wszystkie krzywki wyglądają idealnie, dlatego myślę, że dobry deal.
Ale jeśli chodzi o after-market to można znaleźć wałki 3 rodzajów:
- Odlewy żeliwne utwardzane na zimno (iron chill cast)
ZŁOM, nie wytrzymują obciążeń w TDI PD, taki typ wałków nadaje się tylko do silników z rolkami do zaworów, a nie z płaskimi popychaczami. Takim wałkiem są te wszystkie Camshaft International czy też Federal Mogul CAM672 lub Kolbenschmidt 50006304/1 - ogólnie wszystkie za ~500zł.
- Odlew żeliwny utwardzany indukcyjnie (iron cast induction hardened)
Już lepiej, tutaj wyraźnie się tym chwali tylko Federal Mogul przy wałku CAM914.
- Wałek stalowy, kuty lub obrabiany od zera (steel, steel alloy, steel billet)
Prawdopodobnie tak jest wykonany oryginał. Wyraźnie jest są tak opisane wałki Kolbenschmidt 50006304 (bez /1) i Federal Mogul CAM928. Niestety oba są w tej chwili produktami wirtualnymi, nikt ich nie ma, nikt nic nie wie.
Wałki reklamowane także jako stalowe można znaleźć na angielskim ebayu, ale nie są one żadnej typowej marki, prawdopodobnie dystrybutor je sobie zmawia gdzieś w EU pod specyfikację.
Na Allegro są dostępne wałki marki NockenTechnik które podobno są stalowe. Jest to produkt Polski, gdzieś czytałem plotę, że produkowane przez znanego Świątka (http://www.swiatek.com.pl" onclick="window.open(this.href);return false;) - choć oni temu zaprzeczają. Sam Świątek oferuje też takie wałki, też niby super twarde, ale nie chcą do końca przyznać czy to jest stal czy żeliwo jakoś fantazyjnie utwardzane. Generalnie o Świątku można znaleźć pozytywne opinie pół na pół, także sobie odpuściłem.
Marki takie jak Febi, Ruville, Myele nie produkują wałków - to tylko pakowacze i nie ma w katalogach żadnej informacji w jakiej technologi są wykonane.
Jak odróżnić wałek stalowy od żeliwnego? Najprościej porównać dźwięk wydawany przez stary i nowy wałek przy uderzeniu czymś metalowym lub choćby pukaniu paznokciem. Stalowy wałek będzie wydawał czysty, metaliczny, długo gasnący ton, a żeliwny bardziej głuchy i nie tak długo trwający.
Paulek - nie to że szerzę tu czarnowidztwo, ale z tego co można znaleźć, efekty kiepskiego wałka zaczyna być widać przy następnej zmianie oleju, czyli po 10-20kkm. Podnieś wtedy koniecznie dekiel i sprawdź jego stan
Miejmy nadzieję, że Ci Ruville coś dobrego zapakowało