U mnie w Ibizie TDI (BMT) oryginalnie był już zamontowany 11-zębny Valeo 02Z911023H. Przy odpalaniu zarówno na zimnym jak i na gorącym pojawiało się szarpnięcie silnika, jakby chciał wyrwać się z poduszek.
Wymiana akumulatora na nowy oraz dodatkowy przewód masowy nie pomogły.
Zakupiłem w ciemno rozrusznik od 1.6 TDI o oznaczeniu 02Z911024D - rok produkcji 2015 - cena 110zł
Wygląd zewnętrzny identyczny jak 023H, moc wg etki 2kW . Jednak po bliższej analizie stwierdzono że:
- bendix ma 12 zębów a nie 11 jak 23H
- średnica kołnierza ma 80mm a nie 76mm jak 23H
Pierwszym pomysłem było spiłowanie kołnierza na 76mm szlifierką kątową. Niestety musiałem wykonać to niedokładnie, bo rozrusznik nie chciał się zazębić z zamachem.
Drugą koncepcją było przełożenie wnętrzności 024D do 023H. Po odkręceniu łącznie 5 śrubek rozrusznik dało się rozłożyć na części pierwsze. W ciągu 5 minut operacja została ukończona - wszystko pasowało P&P do starej obudowy, włącznie z elektromagnesem.
Próba generalna rano przy -5*C rozrusznik kręci jak szalony, silnik odpala gładko, bez szarpnięcia, normalnie jak w benzynie.