Właśnie mam podobny temat
w temacie jednym kolega poek napisał tak:
poek pisze:[...]
Generalnie to w samochodzie można wyodrębnić 2 rodzaje zasilania:
1. zasilanie które jest zawsze (jak tylko aku działa ;p)
2. zasilanie, które pojawia się po przekręceniu stacyjki
[...]
Instalacja poprawna (numery pinów przypadkowe):
pierwszy pin - zasilanie stałe
drugi pin - zasilanie po przekręceniu stacyjki
Przy takim podłączeniu radio zachowuje się tak:
- jeśli wyłączymy zapłon, to radio się też wyłączy
- jeśli włączymy zapłon, to radio się włączy (jeśli przy wcześniejszym wyłączeniu auta, radio było włączone)
- jeśli wyłączymy zapłon i chcemy posłuchać radia (np. czekamy na parkingu az fryzjer/fryzjerka upora się z włosami naszej drugiej połówki) to wystarczy włączyćradio i ono działa, ale po pewnym czasie (mój blaupunkt miał ten czas na granicy 20min) radio się samo wyłączy.
[...]
I chcę coś zrobić u siebie w aucie z zapalniczką i radiem, ponieważ:
- podświetlenie wszystkich przycisków w aucie mam w jednej pozycji przy pokrętłach świateł (ale brak podświetlenia radia). Włączenie radia nie jest możliwe i zapalniczka nie działa, tylko świeci.
- Gdy auto jest zapalone i następnie wyłączę zapłon to automatycznie radio się wyłącza (podświetlenie od radia znika) a zapalniczka przestaje działać (tylko podświetlenie jest).
- następnie jak wyciągnę kluczyk podświetlenie całe znika (chyba że jest w określonej pozycji na pokrętle świateł) działa standardowo podświetlenie nóg i podsufitki.
I teraz normalne pytanie bo przeczytałem wszystkie powyższe tematy i dalej nie wiem "szczerze" co mam robić...
Jak to zrobić by "jak najmniejszym rozkręcaniem" działała zapalniczka i radio gdy tylko był kluczyk wsunięty, albo i bez tego działało?
A tym samym by podczas zamknięcia auta (uzbrojeniu się alarmu) radio i zapalniczka przestały działać?
Zrozumiałem, że jak podepnę się kablem pod stacyjkę to będzie za duży pobór prądu... więc ta kwestia odpada...
I jak to jest, że jedni mają zapalniczkę działającą bez odpalenia auta a drudzy nie, czy starczy bezpiecznik wpiąć? czy kable gdzieś pozamieniać, się wpiąć pod jakieś?
Bo jak dało by radę załatwić kwestię zapalniczki samej, to wydaje mi się, że daleko do radia bym nie miał w takim układzie... I dalej przestawić "któreś piny" w kostce radia na podświetlenie razem z resztą podświetlenia w aucie i jego włączenie